måndag 29 januari 2018

Tack för julklappen!

2017 års julklapp från min arbetsgivare var ett presentkort med en summa att spendera i (nästan) valfri affär i Osby. För min del var det inte så svårt att hitta på något att köpa för pengarna. Presentkortet räckte till hela åtta fröpåsar på Växtmästaren, där jag redan mer eller mindre är stamkund. Min vana trogen undviker jag försådd om jag kan, men stärkt efter förra sommarens egenhändigt uppdragna tomatplantor bestämde jag mig för att köpa lite roliga tomatsorter. Det blev följande:

  • 'Supersweet 100'; rikbärande röd körsbärstomat som lär vara bra i växthus
  • 'Chocolate Cherry'; liten söt körsbärstomat med strimmor av mörk choklad
  • 'Tigerella'; tidig medelstor röd tomat med gyllene strimmor
  • 'Ildi'; gul körsbärstomat som ger upp till 120 frukter på samma klase


Jag köpte också två zinniasorter, rosenskära och fjädervallmo, som alla går att så direkt i maj-juni:

  • 'Sunbow Purple'; ljusviolett zinnia
  • 'Zinderella Peach'; orange- och rosatonad zinnia med mörk mitt
  • 'Xanthos'; ljust guldgul rosenskära, som blir lägre än vanligt och passar i kruka
  • 'Lilac Pompom'; ljust lilarosa fjädervallmo, vars frökapslar kan användas som eterneller

En julklapp helt i min smak, alltså. Tack för det, kära arbetsgivare! 

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Härlig fröhög. :) Har precis startat upp vår första odling och planterade just bland annat "Ildi". Har du erfarenhet av den sedan innan?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det är första året för mig med "Ildi". Vi får väl jämföra erfarenheter framåt hösten! :-)

      Radera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!