onsdag 6 december 2017

Julkyrka

När jag stökade på vinden förra helgen hittade jag min gamla julkyrka i en papperspåse. Ni vet, en sådan där med lampa under taket och en inbyggd speldosa som spelar "Stilla natt" när man drar upp den. Jag fick kyrkan av min mormor någon gång på 70-talet, och jag har starka minnesbilder av den varma känslan av julförväntan som de där plinkande tonerna framkallade då. De senaste 25 jularna (eller så) har den legat nerpackad, men i år fick den alltså komma fram igen. Knallrött tak med silverglitter kändes lite plastigt, så jag målade om det med flera lager av den där allmogegröna lasyren jag använde till julträdet. Hux flux fick kyrkan ett koppartak, och det ju var verkligen ett lyft, hihi!


 Först tänkte jag att jag skulle byta den gamla ojordade kontakten på lampsladden, men sen körde jag en quick fix och stoppade ner en ljusslinga med batteri under taket. Det gick ju bra det med. Nu skruvar jag upp speldosan och lyssnar på de plinkande tonerna från min barndoms jular. Stilla natt, heliga natt. Allt är frid, stjärnan blid... Och jag tänker på min mormor och blir alldeles varm i hjärtetrakten.

8 kommentarer:

  1. Tänk att jag har en likadan kyrka som jag fick av mina föräldrar på 70-talet! Har inte haft den framme på några år för färgen har flagnat på taket. Men jag kan ju måla! Det ska jag göra!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  2. Så härligt med alla dessa minnen nu i juletider.
    Ha det gott!
    Birgitta

    SvaraRadera
  3. Underbart! En sådan kyrka är jag faktiskt på jakt efter...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Såg att det låg sådana kyrkor ute på Tradera häromdagen. Om du söker på "julkyrka" där så hittar du säkert. Lycka till!

      Radera
  4. Så fina minnen och så fin den blev med "rätt" färg! Jag är faktiskt ledsen över att jag skänkte bort min kyrka i samband med en "rensningshysteri"...
    Din mormor ler i sin himmel!
    Skorpan

    SvaraRadera
  5. Knack, knack - nu kommer jag på besök igen! Underbar fin kyrka du har. Nostalgi på hög nivå. Tack för att du väckte mina minnen! Min pappa byggde en liten by, den skulle fram varje jul i min familj. En Västerbottensgård med flera tillhörande byggnader bla ladugård, utedass med öppningsbara dörrar, hihi och många fler byggnader. Som barn var det så spännande att glutta in på dasset och även kolla på prästen som stod framme vid altaret och i kyrkan spelades det musik - Stilla natt. Underbara minnen det. Är glad att systersonen ville ta över byn när våra föräldrar lämnade oss.
    Kram från Elisabeth

    SvaraRadera
  6. Åh, nostalgi! Jag fick också min kyrka på 70-talet när jag var liten och den ligger tryggt i jullådan där den tyvärr fått husera några år nu. Men slänga kommer inte på fråga! :-)
    Kram Elin

    SvaraRadera
  7. Hur packar man ner julkyrkan i originalkartong..ryms inte...allt rymdes när jag tog fram den

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!