tisdag 24 oktober 2017

Tomtebobarnen

Åh, vad jag älskar mina fåniga små flugsvampar i målad betong! Helt klart ett av mina allra bästa loppisfynd genom tiderna. Någon gång i tiden har de stått som prydnad på någon plantskola i Småland, men nu får de stå nerstuckna i gräsmattan hemma hos mig. 


Varje gång jag går förbi mina små svampar ler jag och låtsas att det är Elsa Beskows Tomtebobarn och deras föräldrar som står där. Fast då saknas det ju i och för sig en unge, men någon av dem kanske har gått på toaletten, hihi!


Ett av min barndoms starkaste bildminnen är just den här ovan, där Tomtebobarnen och alla djurungar går i skola hos den kloka ugglemor. Så ljuvlig! Kanske är den en av anledningarna till att jag faktiskt blev lärare själv i vuxen ålder. 

2 kommentarer:

  1. Gillar oxå den boken, den är väldigt härlig läsa högt, bra läsrytm. Tack för fin blogg, jag kollar den ofta! Karin

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!