onsdag 9 augusti 2017

Udda tallrikar

Något av det roligaste som finns är att fynda udda tallrikar på loppis. Inte för att vi behöver fler (tycker iallafall somliga här hemma), för både köksskåpet och vitrinskåpet börjar onekligen bli fulla, men det finns ju så många fina varianter och de kostar oftast bara en spottstyver. Mina ögon letar automatiskt efter grönt, men alla glassiga 50-talspasteller är av intresse, så rosa, ljusgult och ljusblått går också bra. Efter loppisen och antikmarknaden i söndags kunde jag addera tre mindre assietter, ett ovalt uppläggningsfat och ett djupt fat till samlingen. 


Det gröna fatet kommer från svenska Bo Fajans (1874-1967) och påminner lite grann om Upsala Ekeby i glasyren. De enfärgade rosa faten är från den engelska porslinsfabriken J&G Meakin (1851-2000). Jag har redan djupa tallrikar i olika pastellfärger från just den servisen, som jag gillar väldigt mycket. Den rosa blomformade assietten och den vita med kålliknande mönster ser jag inte var de kommer ifrån, men jag tyckte de passade fint in i min slumpartade samling. (För om man kallar det samling kommer man nämligen undan med sitt hamstrande, hihi!) Färgskalan påminner onekligen om Ahlgrens bilar!

3 kommentarer:

  1. Veldig fine. Jeg liker kopper veldig godt😉 har litt for mange men MÅ bare ha dem! Ønsker deg en fin dag. Kram

    SvaraRadera
  2. Veldig fine. Jeg liker kopper veldig godt😉 har litt for mange men MÅ bare ha dem! Ønsker deg en fin dag. Kram

    SvaraRadera
  3. Tallrikar helt i min smak, så kul att ha olika.. blir fint att duka med. Så roligt att leta på loppisar, fast en del har blivit så dyra. Oftast är det dom som öppnat lite loppis hemma tillfälligt över sommaren där man kan hitta fina saker till bra pris :) Kram

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!