måndag 14 augusti 2017

Små torg och gräs på fel ställe

Under semestern målade jag en gammal udda trädgårdsstol i kromoxidgrön linoljefärg. Den har flyttat runt lite i trädgården sedan dess, men har nu hamnat nere i köksträdgården. Det händer ju faktiskt att jag sitter stilla några sekunder då och då, och då är det bra med en stol som går att flytta runt efter humör och behag.


Det har blivit nästan som ett minitorg i vinkeln mellan hallonhäcken, spaljén och framsidan på växhuset. Där är det riktigt mysigt att sitta och kura i solen. När det regnar brukar jag flytta stolen med mig in i växthuset. Känslan att sitta där inne medan dropparna smattrar mot glastaket är svår att toppa, får jag säga. Då är trädgårdslyckan nästan total.


På långsidan av växthuset, som är den sidan som vetter framåt när man kommer ner till köksträdgården från huset sett, bildas det ett ännu större "torg". Där står den vita trädgårdsmöbeln, som mest har agerat blomsterbord i sommar. I ärlighetens namn har det ju faktiskt inte varit så många ute-fika-dagar.


I hörnet allra längst in mot kastanjestaketet står några krukor med krasse, som liksom aldrig riktigt har tagit sig. Rankorna ser mest ämliga och halvvissna ut, tycker jag. Handfatsställningen jag loppade tidigare i sommar har också hamnat här. Den här hörnan är jag inte så nöjd med i år. Jag ska nog röja bort lite här till helgen och hitta på något annat, tror jag.


Ikväll har jag varit ute och vattnat lite grann här nere. Blåsten de senaste dagarna har torkat upp jorden ganska rejält i mina pallkragar och krukor. Jag har också sprayat ättika på delar av den nylagda stenläggningen, där det hade hamnat gräsfrön efter den tunga åskskuren härom veckan, och som hade börjat gro direkt i sättsanden. Vi får väl se om det tar. Annars har jag hört att man kan köpa sättsand med någon slags ogräsbehandling i, men kan man slippa det är man ju glad. Nu ska jag avsluta måndagskvällen med en ananas-smoothie, mums!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!