söndag 6 augusti 2017

Hylla i växthuset

Ser ni vad som är annorlunda i växthuset? Där inne står nu dagens bästa loppisfynd, inhandlat på Ballingslöv IF:s årliga storloppis. En trähylla! Tidigare har den nog tjänat som överdel till något annat, men den funkade ju hur fint som helst att ställa på mitt gamla träbord där inne.


Jag använde trälådor på högkant som hyllor här tidigare, men det här blev ju mycket bättre. Det ser till och med nästan ut som om hyllan och bordet (som jag loppade förra året) hör ihop. Sammanlagt har de kostat mig 60 kronor. Det är ju rent makalöst vad man kan få för pengarna på loppis! 


Det är ett litet glapp mellan bordet och glasrutorna, eftersom det finns en marksockel längst ner i växthuset som sticker ut en bit. Däremot sköt jag hyllan bakåt, så att den vilar direkt mot metallprofilerna. På så sätt vann jag lite extra bordsyta.


I en blåa plåtlådan har jag samlat alla trädgårdshandskar och sekatörer, och på hyllplanen har jag snöre och en trälåda med plantpinnar och burkar för småplock. På sidan av hyllan skruvade jag fast en krok, som jag hittade i verktygslådan. Den blev toppen att hänga saxen på. Nu ska jag bara komma ihåg att hänga tillbaks den där också...


Sen pyntade jag naturligtvis lite också, med terracottakrukor, några plättar i luften, en glasflaska och lite annat krafs. Krönlisten på hyllan ser verkligen hemmagjord ut, haha!


Man kan aldrig få för mycket förvaringsmöjligheter. Under bordet har jag ett gammalt trätråg för förvaring av större grejer, som till exempel grensåg, fiberduk, rosgödning och en påse lekakulor.


Den lilla lådan på bordet går att dra ut, men bara om man brukar våld. Inte så smart för förvaring av sådant man behöver komma åt ofta, helt enkelt. Huvudet i gjutjärn är min trädgårdskompis Fröken Flora. Hon påminner mig så mycket om de där bokmärkena föreställande blomsterflickor av olika slag, som jag hade när jag var liten på 70-talet. Någon som minns vilka jag menar?


Att mitt lilla växthus mer är till lyst än till odling är jag den första att erkänna. Jag har det nästan som dockskåp, hihi! Fast det finns faktiskt en hel del ätbart här inne också, både coctailtomater, gurka, chilli, paprika, fikon och aubergine.


Jag fick med mig lite andra loppisfynd hem också, men dem får jag alldeles bestämt visa en annan dag. Nu är det dags att börja leta rätt på jobbnycklarna till imorgon. Undrar just var jag lade dem för fem veckor sedan...

6 kommentarer:

  1. Alltså - du är drottningen av loppisfynd. Överdelen ser ut som den alltid stått där på det fina träbordet och att du fyndat allt för 60kr är makalöst !!
    Så fint i ditt växthuset och jag förstår precis vad du menar när du skriver att du har det som ditt dockskåp - den känslan känner jag igen !
    Ha det så gott !
    kram/Isa

    SvaraRadera
  2. Koselig hylle....og nyttig til alt mulig.

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Vilken fin hylla du hittat! Den passar ju in perfekt. Jag gillar också att pynta växthuset med gamla prylar. Det värsta är att jag också gillar att fylla det med växter,
    så nu är där lite väl trångt ;)... Och jo, jag minns bokmärkena, har t o m kvar i nåt album någonstans en flicka med en blåklocka på huvudet! Ha det fint!

    SvaraRadera
  5. Åh, så härligt med ditt växthus och du hittar då alltid så fyndiga och häftiga saker! En sån hylla är ju perfekt för växthuset, där man ju inte kan spika upp hyllor hur som helst! Så härligt att få se hur det har utvecklats där!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  6. Dette var virkelig et artig innlegg. Tror jeg vet akkurat hvordan du föler når du stuller og steller i vaxthuset ditt. Dette er akkurat slik jeg holder på også. Var så mye fint her at det er vanskelig å trekke fram noe spesiellt.

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!