måndag 31 juli 2017

Solhattrabatt

Jag åkte till plantskolan för att köpa gräsfrö och gräsgödning (vilket jag också gjorde), men ändrade ganska snabbt fokus till betydligt roligare saker: Perennavdelningen. Solhattplantor av sorterna 'Pink Sorbet' och 'Pink Double Delight' och stäppsalvia 'Caradonna' pockade på min uppmärksamhet och åkte raskt upp på vagnen. Kan man annat än älska dessa blommor?


För en gångs skull hade jag faktiskt en plan för mina nyköpta perenner: Att göra rabatten framför köksträdgården större. Jag grävde bort grässvålen och utökade rabatten åt höger, och sen pillade jag ner alla perenner där. I mitten finns en plymspirea sedan tidigare, som jag hoppas kommer växa lite mer på höjden kommande somrar.


Jag lade dit en stenbumling eller två för att väga upp klipphällen i den vänstra delen, och grävde ner mindre stenar med hyfsat platt ovansida längs gräskanten runtomkring. Sten i rabatten vill jag alltid ha!


För att få lite höjd på rabatten i väntan på den där plymspirean, så stoppade jag ner tre trädgrenar i olika höjd och satte på tre av de där "strutarna" som jag loppisfyndade för 5 kronor styck förra sommaren. (Som egentligen är sådana där vaser man sätter snittblommor i på kyrkogården, hrmm...) Tänk, förr eller senare kommer grejerna till användning!


Det här blir en rabatt som kommer att blomma från juni till september framöver, om jag har tur. Bin, humlor och fjärilar diggar redan mina växtval. 


'Pink Sorbet' blommar inte riktigt än, men blir (som namnet avslöjar) också rosa. 'Magnus' till vänster i bild fanns redan i rabatten sedan tidigare. Jag har nog fått lite solhallfnatt, hihi!


Jag känner mig nöjd med det färdiga resultatet och inser att det är ett smart drag att upprepa samma växter i en hel rabatt och ha många av samma. Så vill jag göra i alla rabatter nu, så jag får väl gräva om allihop, haha!


Det är fortfarande ingen jätterabatt jag har åstadkommit här, men proportionerna i förhållande till ytan blev onekligen bättre. Nu är den ganska långsmal, men om jag vill på sikt kan jag gräva ut den ytterligare upp mot huset.


Det var väl tur att jag fick gräva lite idag. Aldrig mår jag så bra som när jag står där med spade i hand och jord upp till hårfästet. Fast det blev ju ganska dyra gräsfrön, haha! Men vad gör väl det när man har fixat sig en tjusig solhattrabatt?

9 kommentarer:

  1. Men...hm, vill minnas att jag läste något om att detta skulle bli höstens projekt, när det blev rea på perenner... ;-) Inte kunde du vänta inte! Men fint blev det!! Urfina kombinationer!

    kram Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstår inte att jag trodde på det där själv. För det där med att vänta är ju verkligen inte min starka sida, hihi!

      Radera
  2. This flower bed looks stunning, I really like it. It is a great combination of flowers. Thanks for these wonderful pictures.
    Have a great evening,
    Anne

    SvaraRadera
  3. Vilken fantastisk trädgård du har!
    Jättevackra blommor.

    Sjäv får jag nöja mig med några balkonglådor
    :)

    SvaraRadera
  4. Snyggt jobbat! Det där med upprepning håller jag just på med sen våren i mina egna rabatter och visst blir det mycket bättre och harmoniskt:)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  5. Veldig fint hos deg. Kos deg videre i din vakre hage.

    SvaraRadera
  6. Så vakkert med rosa og blått. Har disse staudene selv. Jeg har så mange forskjellige stauder så da blir det vanskelig å gjenta med samme staudene.(fargene)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag fick köra din kommentar i Google Translate, men nu har jag lärt mig att "staudene" är norska för "perenner". Härligt!

      Radera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!