söndag 16 juli 2017

Antikmarknad i Degeberga

Det har blivit lite av en tradition att besöka Degeberga antikmarknad, där man verkligen får sitt lystmäte mättat när det gäller gamla pryttlar. Marknaden är stooor och här finns alltid mycket att titta på. Några loppispriser är det inte fråga om, men man kan ändå ofta pruta till sig hyfsade priser. Och att bara gå runt och titta på allt roligt, se vad folk handlar och tjuvlyssna på samtal inbitna samlare emellan är ju dessutom alldeles gratis.  


Kanske var det regnet som gjorde det, men jag tycker handlarna var ovanligt prutvänliga idag. Jag kunde inte låta bli att köpa ännu en zinkvattenkanna (kan man ha för många?); den här gången en högsmal modell med en härligt blågrön tratt. Den gröna glaskulan är ett gammalt flöte, och den dealade jag till mig i ett paketpris med kannan. Jag köpte också en turkosblå gammal drickaback i trä, som vi ska ha alla fula PET-flaskor i på golvet ute i smatten. Maken hittade en liten tvådelad Höganäs-ho med handtag. "Den ska min fru ha till sina höns," sa han till handlaren, hihi!


På vägen hem stannade vi i Everöd utanför Kristianstad, där det finns en jättestor loppislada och även en fin liten antikaffär med välsorterat sortiment. Där gjorde vi dock inga fynd idag, för vi var kaffesugna och längtade mest hem. Och så var ju plånboken redan tom, haha!


Nu är vi hemma och sitter och kurar i stugan. Ute är det fortfarande regnigt och nästan lite mörkt. Det är riktigt mysigt med en sådan dag också. Dags för en påtår!

2 kommentarer:

  1. Fine ting du har fått deg i dag. Artig at mannen din husket på hönene da. Jeg har også en slik gammel grönn glasskule, den ligger foran noen gamle grönne flasker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Extra roligt eftersom jag inte har några höns, hihi! Än iallafall. :-)

      Radera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!