onsdag 28 juni 2017

Vattningsrunda

Det var ju inte så länge sedan det regnade, men blåsten torkar upp jorden snabbt i både krukor, pallkragar och rabatter. Jag drog ut slangen och gick en liten vattningsrunda när jag kom hem från jobbet. Välgörande för både växtligheten och trädgårdsägaren!


Tomatplantorna i växthuset blommar för fullt och det är en hel del tomater på gång på dem. Jag planterade om dem i nästan ren kogödsel, men det ser ju ut att funka bra. Då och då häller jag i lite tomatgödning i vattenkannan, för säkerhets skull. Makens äggplanta frodas fint den också, men den bar ju frukt redan när han fick den, så den äran kan jag inte ta åt mig.


På avokadoplantan från förra året (även den makens) spirar det nya toppskott. Roligt att den fortfarande hänger med! Det mindre av mina två fikonträd tar sig fint det också. Nere i högra hörnet har jag satt en snacksgurkplanta i en stor kruka, som jag fick ta i mina föräldrars förråd vid mitt senaste besök. Plantan ser lite ranglig ut än så länge, men det kommer redan mängder med små gurkor på den.


Nu har jag två arbetsdagar kvar, och sedan väntar hela FEM veckors ledighet. Så härligt det ska bli! Vi har ett par trevliga saker inplanerade, men mest ser jag fram emot alla helt oplanerade dagar i kalendern. Ni vet, sådana där dagar som man bara tar som de kommer. Jag känner mig lyckligt lottad som aldrig egentligen längtar bort, utan trivs allra bäst när jag bara får vara hemma och skrota. En tur och retur till plantskolan är en lagom "charterresa" för Fröken Grön, hihi!

5 kommentarer:

  1. Har också lika många arbetsdagar dagar kvar! Och just det att bara gå runt hemma och njuta och ta dan som den kommer, samt lite plantreor.. det är semester det! Hoppas vädret nu håller sig fint bara!
    Trevlig semester!

    SvaraRadera
  2. Blir avis på er som kan använda slangen vid vattning, med kannvattningen blir det liksom aldrig riktigt ordentligt vattnat, men det är väl det som är meningen...:(
    Jag längtar nästan aldrig heller bort, det är ju så skönt att gå hemma och skrota, och att ha oplanerade dagar, det är det bästa!
    Ha det skönt nu på semestern!
    Gunilla

    SvaraRadera
  3. Här är det samma sak. Allt är torrt trots att vi får regn lite då och då. Så det blir till att springa med vattenkannan.
    Skönt med semester! Hoppas du/ni får riktigt sköna dagar.
    Allt gott!

    SvaraRadera
  4. Fel på tidvattnet här så blir mest sommarblommorna som blir vattnade men det behövs i denna blåst. Har 2v till semester och inte just nåt planerat än. Har inte heller nån längtan att åka långt bort på sommaren. Vill ta vara på sommaren hemma o åker hellre på dagsutflykter.Blir nån liten tripp kanske....Hoppas du får en härlig semester! Kram/ Nettan

    SvaraRadera
  5. Ha ha....det skulle stå utevattnet faktiskt ovan! / Nettan

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!