lördag 18 mars 2017

Calamondin

Nej, jag klafsar inte runt i trädgården i långkalsonger och mössa idag. Istället gillar jag läget inomhus, vilket i ärlighetens namn inte är så dumt det heller. I gröna rummet är det extra trevligt att hänga, för där finns numera ett litet citrusträd som heter calamondin.


Enligt Wikipedia är calamondinen en hybrid av mandarin och kumquat och används huvudsakligen som dekoration. Frukterna är ätbara, men tydligen ganska sura. I länder i Asien och även i Florida använder man iallafall jucien i lemonad och matlagning ibland, eller så fryser man frukterna hela och använder dem som iskuber i drinkar. Tydligen funkar juicen bra på både acne och insektsbett också.


Regelbunden vattning och en dusch med sprayflaska då och då gillar den och det ska jag väl kunna bidra med. Speciell citrusnäring kan man visst också skämma bort den med om andan faller på, och vartefter den växer ska man plantera om den i större kruka. 


Senare i vår ska det lilla trädet få flytta ut i växthuset, och blir det varmt i sommar så får det stå utomhus. När vintern kommer vill den (som alla citrusträd) stå svalt, fast dragiga gamla hus lär visst också vara en utmärkt miljö för vinterförvaring. Det bådar ju gott inför kallare tider, hihi!

2 kommentarer:

  1. Nej det var inget väder som lockade till utevistelse idag. Jag började med mina frösådder idag och jag startade i växthuset men det blev så nedrans kallt att jag fick ändra planerna. Fyllde på jord därute men sådde själva fröerna inne. Ingen mening med att plåga sig. Nu hoppas jag fröerna tar fart direkt för jag är lite sent på det i år.

    Ha en skön söndag!
    Karin

    SvaraRadera
  2. Det orange färgen gör sig vackert mot grön vägg.

    Fint hem du har !

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!