fredag 20 januari 2017

"Två systrar"

How about ett litet boktips, så här på fredagkvällen? Jag tycker väldigt mycket om den norska författaren Åsne Seierstad och hennes sätt att skildra verkligheten i romanform. Jag har läst alla hennes tidigare böcker, och den förra boken "En av oss" från 2013 (om terrorattentatet på Utøia och dess bakomliggande historier och människoöden) hör fortfarande till en av mina starkaste läsupplevelser. Sålunda önskade jag mig Seierstads senaste bok "Två systrar" i julklapp.

I boken får vi följa två norsk-somaliska systrar från Oslo och deras radikaliseringsprocess in i gapet på extrem islamism och i slutändan renodlad terrorism. Vi får också följa de intet ont anande föräldrarna och syskonen, som plötsligt måste hantera vardagen hemma i Norge efter att systrarna frivilligt har rest till Syrien för att bli jihad-hustrur till stridande IS-krigare. Åsne Seierstad är helt fenomenal på att skildra människor och händelser. Researchen som ligger till grund för berättandet är otroligt gedigen och detaljerad, och Seierstads förmåga att göra faktan levande griper tag i mig från allra första sidan. Samtidigt berättar hon väldigt rakt och osentimentalt. 


Hur går det egentligen till när två självständiga och frispråkiga tonårstjejer plötsligt en dag väljer att komma till skolan i täckande niqab? Vilka gränser kan/bör/ska ett västerländskt samhälle sätta när det gäller religiösa och kulturella yttringar av det slaget? Och vilken roll spelar egentligen mödrar/systrar/väninnor/andra kvinnor när det gäller vilka krav och förväntningar som ställs på unga muslimska tjejer i västvärlden idag? 

Berättelsen om de två systrarna ställer många frågor, men utmanar också mig som läsare att ta tag i mina egna fördomar och förutfattade meningar. Det här är definitivt en bok som alla borde läsa. 

3 kommentarer:

  1. Intressant boktips. Tack för det! Reflektera över sådana här saker är väldigt viktigt. Jag har själv fil.mag i religionsvetenskap med inriktning migration, så jag tycker det här är superintressant. :-)

    Kan dock inte låta bli att reflektera över att allt i min värld tycks kretsa kring böcker för tillfället. Det har förekommit boktips på andra bloggar jag följer också och nu, när jag tittar in till dig, så dyker ännu en bok upp. Intressant med tanke på att jag själv just har släppt min första bok. Titta gärna in hos mig och läs om min bokdebut. :-)
    Ha en fin bokhelg! Det tänker jag ha
    /E

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt med egen bok! Måste genast kika in till dig och kolla. :-)

      Radera
  2. Låter verkligen som en bok som alla bör läsa, sätter upp den på min "lista" över böcker jag ser fram emot att läsa, tack!

    Kram Gunilla

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!