lördag 31 december 2016

Hejdå 2016!

För min del känns det som att 2016 var ett rekordsnabbt år. Det sa bara svisch, och så var det över. Det har varit lite av ett mellanår när det gäller större projekt och längre resor för vår del, men när jag scrollar igenom min blogg ser jag ändå att vi har hunnit med en hel del. Någon traditionell årskrönika blir det inte i det här inlägget; snarare några ögonblicksbilder från dagarna som gått. 

Periodvis under hösten 2015 och under de första månaderna 2016 hade vi problem med brunnsvattnet här hemma. Det slutade med tömning och storrengöring, och medan vi var vattenlösa ett par dagar i februari så tog maken och jag in på spa i Mossbylund, som ligger mellan Ystad och Trelleborg. En nödlösning som blev riktigt härlig!


På morgonen tisdagen den 22 mars var vi inbokade för resa med Brussels Airlines från Kastrup till Madrid, med byte i Bryssel. Resan slutade redan vid incheckningen på Kastrup, och vi insåg att vi hade missat terrorattacken mot Zaventem-flygplatsen med två timmars marginal. Vissa stunder är man verkligen säker på att det finns skyddsänglar... Vi hamnade ändå i Madrid till slut, där vi hälsade på min kusin och fick några fina dagar i en absolut magnifik stad. Dit återvänder vi gärna!


Väl hemma gladdes jag åt att ha hela trädgårdssäsongen framför mig. Lyckan var mycket stor när min lilla magnoliabuske levererade blomsterfägring för andra året i rad. Så makalöst vackert!


2016 var min första hela trädgårdssäsong som växthusägare. Det blev både tomater, gurka, paprika, jordgubbar, fikon och melon i år, även om jag är den första att erkänna att mitt växthus är lika mycket till lyst som till odling. Jag är nog fortfarande mer scenograf än trädgårdsmästare...


Mitt största trädgårdsprojekt handlade om att gräva mig in ytterligare några kvadratmeter i moraset (vildmarken bakom huset) och fixa till lite grann bakom växthuset. Jag lade både betongplattor, grus och natursten, och planterade sedan buskar av olika slag. Det blev en riktigt mysig hörna!


En loppisfyndad (50 kronor!) kopparbalja blev till en fontän, vilket i sin tur ledde till en utökad rabatt. Några frösådda kastanjeträd fick stå kvar, medan några nya buskar och perenner kom till som utfyllnad. Några ärvda betongkanter fick bilda gräns i bakkant, och så lite natursten längst fram, förstås!


Det var mycket som blommade fint i trädgården under sommaren, men en av de absoluta favoriterna var helt klart jätteverbenan, som belönade mig rikligt i flera månader. Den står redan överst på min inköpslista inför sommaren 2017!


2016 blev också året då jag äntligen kunde stryka "arkivskåp" från min önskelista. Sommarens bästa fynd! (Om än inte något loppisfynd.)


Loppisar har vi hunnit med en hel del under året som gått, och som vanligt har jag lyckats komma hem med både det ena och det andra. Tur jag har en hel lada att stoppa in grejer i, hihi!


En av höstens höjdpunkter var alla vackra buketter, som jag fick gå ner till byns finaste lilla blomsteraffär och hämta om fredagarna. Världens bästa födelsedagspresent från min påhittige make!


Fotograferat har jag som vanligt gjort så gott som varje dag. Årets bästa bild kom till helt spontant en eftermiddag under sommaren, när grannens katt tog sig en tupplur i köksträdgården. 


Snart lägger vi 2016 till handlingarna och välkomnar ett helt nytt, rent år. Vad 2017 bär i sitt sköte har vi ingen aning om, men det där med helt oskrivna blad i kalendern känns lika magiskt och hoppfullt varje år. Gott slut, alla fina läsare!

12 kommentarer:

  1. Så härligt med en liten kavalkad och så många inspirerande trädgårdsprojekt!
    Ett riktigt gott nytt år önskar jag dej!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  2. Knack, knack nu har jag vägen förbi igen!
    Härliga tider, strålande tider, ni har verkligen skapat er ett härligt liv på Solhäll med underbara saker runt i kring er som förgyller tillvaron. Tack för alla underbara bilder du visar! Jag behöver väl inte berätta att jag också gillar gamla saker och loppisbesök!
    Önskar dig och maken allt gott under 2017, inte bara ett Gott Nytt År utan även ett Gott Friskt År!
    Kram Elisabeth
    Ps. jag blev störtförälskad i katten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen in, välkommen in! 💚
      Och gott nytt år till dig med!

      Radera
  3. Gott nytt år Fröken Grön!
    Läser varje inlägg med stor behållning, och tittar med stora ögon på dina vackra bilder om och om igen. Kommentera är jag dock urdålig på så nu tänkte jag banne mig skriva några ord. Det är ju så lätt att tänka att andra är medvetna om hur himla bra, inspirerande och uppskattade de är.
    Jag blir så genuint glad av ditt personliga och positiva sätt att skriva, dina loppisfynd och finurliga installationer som dyker upp på oväntade och därför så självklara ställen. För mig är din blogg livsbejakande och vardagslyx i sitt esse! Heja!
    Började läsa när jag själv flyttade till torp i våras, men här lyser växtkraft och människokraft med sin frånvaro, ogräs och vildhallon finns det dock gott om. Det jag på nåt rörigt vis försöker få fram är att du får mig att drömma om en egen liten oas här hemma. Tack för det!
    Kram från södra Småland!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och jag blir genuint glad över din kommentar! 💚
      Nytt torp låter fantastiskt härligt. Om det är något jag har lärt mig efter våra snart 8 år på Solhäll är att det tar tid att skapa den där oasen man drömmer om. Det är nog lite av ett livsprojekt faktiskt, men det är ju också tjusningen med det hela. Stressa inte över allt du tycker att du borde göra, utan njut av det du redan har!
      Kram och gott nytt år!

      Radera
  4. Tack för en underbar o underhållande blogg som är en klar favorit. Älskar bilden med katten o hoppas du slår till o öppnar ditt hem för en egen liten pälskling!
    Gott Nytt År ��
    Skorpan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gott nytt år, Skorpan! Och tack för alla fina kommentarer under 2016.
      Någon katt blir det inte här hemma, eftersom maken är allergiker.
      Dessutom är jag nog mer en hundmänniska.

      Radera
  5. Roligt att läsa om ditt 2016! Det jag minns mest från dig är ditt arbete i trädgården och ditt växthus. Och så alla härliga loppisfynd.
    Gott Nytt År på dig!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  6. Alltid lika kul att kika in till dig!
    Önskar dig ett GOTT NYTT ÅR...
    Kram från Titti

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!