tisdag 6 december 2016

Hej tomtegubbar

När vi var i Stockholm hittade jag en liten affär i Gamla Stan som sålde gammeldags "dragspelstomtar" i papper. Ni vet, sådana där man drar ut och ställer i fönstret eller på en bordsskiva eller så. Supercharmiga, tycker jag! Inte kostade de speciellt mycket heller, fast affären var härligt gammalmodig och tog bara emot kontanter (var händer det annars nuförtiden?), så jag fick skramla ihop alla enkronor jag kunde hitta i väskan.


Jag har faktiskt inte tagit fram dem än (eftersom tomtar är bannlysta här hemma iallafall fram till Lucia), men jag provfotograferade dem ute på verandan redan i början av november. Det återstår att se var de hamnar när det väl är dags för dem att komma fram ur vrårna på riktigt.


Imorgon eftermiddag har jag ärende till Malmö. I förväg tänker jag alltid att jag ska passa på att dra runt på stan i flera timmar och titta på en massa roliga grejer och hänga på café och bara glo på folk, men när det väl gäller så brukar jag få kalla fötter redan efter en halvtimme och vara redo att sätta mig på tåget tillbaka norröver omedelbart och bums. Vi får väl se hur länge jag står ut den här gången, hihi!

3 kommentarer:

  1. Hej!
    Så fina "dragspelstomtar" du köpt. . . kommer du ihåg vad affären hette i Gamla Stan?
    För jag blev verkligen nyfiken!
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, det minns jag tyvärr inte. Det var en sådan där affär som sålde allt från dalahästar till Lisa Larson-figuriner. Kändes som om det fanns både gammalt och nytt där. Butiken låg iallafall på vänster sida på Västerlånggatan när man kommer med Riksdagshuset i ryggen. Hjälper den beskrivningen, tro?

      Radera
  2. Skönt att se att det är fler än jag som inväntar "tomteinvasionen" till runt lucia.
    Har aldrig förstått vitsen med tomtar till första advent, som i år dessutom var i november..
    Fin parad i alla fall:)
    Skorpan

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!