tisdag 11 oktober 2016

Rosa rosor i oktober

Egentligen borde det väl vara frostrosor man bloggar om så här i oktober, men efter en snabb runda runt huset idag kan jag konstatera att många av mina trädgårdsrosor är grannare nu än vad de har varit på hela sommaren. Titta bara på min 'Awakening'!


Jag klippte ner den riktigt rejält i maj, och först nu börjar den hämta sig efter den omilda behandlingen. Nog ser det nästan ut som en marsipanros!


Bladen har blivit härligt mörkgröna och saftiga i höstregnet. Det var ju så himla torrt tidigare i sommar och i hela september, så det är kanske inte konstigt att den har väntat ända till nu med att sätta fart.


När jag går runt hörnet och kommer till södra sidan av huset ser jag att 'Penny Lane' skjuter nya knoppar. Stjälkarna är så vackert vinröda; den färgen är ju iallafall höstig så det förslår.


Vid verandatrappan på framsidan börjar jag misstänka att 'Astrid Lindgren'-rosen har smygläst mitt blogginlägg häromveckan, där jag hotade med att den ska grävas upp för att den är så fjuttigt liten och växer så dåligt, för nu kompenserar den minsann sin brist på höjd med blommor i mängd. 


Jag kan nästan inte minnas att det lilla livet har blommat så fint som nu någonsin, faktiskt. Så här invid husväggen hade jag nog behövt vattna den mycket mer än vad jag har gjort i sommar. Vi får se om jag flyttar den nästa vår iallafall; den skulle nog ändå trivas bättre någon annanstans.


Är ljusrosa rosor härdigare än andra på något sätt, eller är det en slump att det bara är de sorterna som blommar nu? Vilket som, himla trevligt är det iallafall!

4 kommentarer:

  1. Rosa rosor är vackra och det är så roligt att de nu blommar så sent. Min New Dawn blommar som aldrig förr och har mängder an knoppar, lycka.
    Kram Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har ju i och för sig varit en ovanligt varm höst. Jag gick ju barfota i skorna så sent som för två veckor sedan! Men nu är det andra bullar...

      Radera
  2. Hos mig är det också rosa rosor som blommar, men det kan ju förstås bero på att jag nästan bara har rosor i just den kulören...:-) Awakening har stått på min lista hur länge som helst, men varje gång jag har gjort en ansats att köpa så har den antingen inte funnits eller så har det kommit någon annan bubblare emellan. Men vill fortfarande ha!!
    Kram Elin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hihi, majoriteten av mina rosor är i och för sig också i just den färgen. Awakening kan rekommenderas; tålig, lättskött och vacker!

      Radera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!