söndag 25 september 2016

Sensommarsöndag

Vilket sensommarväder vi har haft! 19 grader och sol så här i slutet av september känns onekligen lite bakvänt, men nog är det härligt. Idag har jag tillbringat några timmar med trädgårdspyssel, bland annat med det jag hoppas blir årets allra sista runda med gräsklipparen. 


Hortensian vid den södra rosportalen är fortfarande makalöst vacker. Jag tycker dock att den är lite spretig och otät. Jag får nog ta och googla hur mycket man kan klippa en hortensia, och när man i så fall ska göra det. Hur gör ni?


Vildvinet svingar sig skyhögt upp i det gamla päronträdet, och håller nu på att slå om i rött. Ett makalöst spektakel varje år! Stensättningen vi planerar där bordet står har tyvärr blivit uppskjuten på obestämbar tid. Vi håller dock tummarna för att det ska bli av nu under hösten, så att vi kan starta säsongen 2017 på bästa sätt. 


Utöver gräsklippningen har jag äntligen planterat den grekiska vädden jag köpte tidigare i september. Jag har också klippt ner lite i växthuset, samt pillat ner en påse Angelique-tulpaner i en gammal zinkhink. Det är första gången jag testar att odla tulpaner på det sättet; det ser så himla trevligt ut på bilder i trädgårdstidningar och på bloggar. Vi får hålla tummarna för att det funkar här också. 

2 kommentarer:

  1. Även här klipptes gräset igår och idag ska jag köpa lite lökar:)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt med lite trädgårdsfix så här på höstkanten!
      Må så gott!

      Radera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!