lördag 24 september 2016

Lördagsgodis

Jag drabbades av akut bukettabstinens och hängde därför på låset när byns finaste lilla blomsteraffär öppnade imorse. Nog är det nästan som att välja lördagsgodis när man står där vid kylskåpet och pekar ut allt fint man vill ha i sin bukett: "En sån, en sån och en sån..."


Min vana trogen blev det en rufsig och något "opolerad" bukett, den här gången i ganska murriga färger som blått och mörkrött och dovt gammalrosa. Och så en massa silvrig eukalyptus, förstås. 


Jag gillar ju småblommigt, så de rosa ripskvistarna var mitt första val. En klotrund frökapsel (av vallmo?) är vacker i sig, och de där tistlarna är nästan som små exotiska insekter i buketten.  


På disken i affären låg det vackra kransar av hortensiakronblad, och en sådan kunde jag ju inte motstå. Nu hänger den på dörren till vitrinskåpet i gröna rummet. Lädersnodden återanvände jag från en gammal lagerbladskrans, som hängde där tidigare.


Färska blommor är helt klart en livskvalitethöjare, iallafall för mig. Nu kommer jag att tassa runt hemma och vara lycklig resten av helgen! 

4 kommentarer:

  1. Man blir faktiskt lycklig av blommor, det är så sant! Din bukett är vacker, jag gillar det lite grov och tuffa - om man kan säga så om blommor. Tänker varje år göra en hortensiakrans men ännu har det inte blivit av.
    Kram Eva

    SvaraRadera
  2. Inte blivit av för mig heller. Tur man kan köpa redan färdiga! ;-)

    SvaraRadera
  3. Vilken mysig bukett! Ja det är något otroligt vad en bukett piggar upp. Idag ska jag iväg och kolla på blommor med en vän så får vi se om jag kommer hem med något fint...ser nu att det är dags att kasta buketten jag plockade in från trädgården så något nytt blir det nog.
    Kransen var också enkel och fin.
    Nettan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du lyckas komma hem tomhänt blir jag imponerad. Det hade jag aldrig klarat, hihi! ;-)

      Radera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!