måndag 19 september 2016

Gonna eat a lot of peaches

Titta, jag har persikor! Mitt lilla Amsden-träd planterades efter min 40-årsdag (2011) och har gett en och annan halvmogen persika förr om åren, men det har liksom aldrig blivit något vettigt av dem, eller så har fåglarna hunnit före. Nu sitter det FYRA nästan mogna frukter (tre på en gren och en på en annan) och väntar på att avnjutas. Det är nästan så att jag är lite mallig!


När jag planterade persikoträdet var det pyttelitet, men jag såg framför mig hur det skulle växa upp och täcka hela väggen mellan fönstren på sydsidan. (Så där som på "persikohuset" nere på byn, som jag är så förtjust i.) Så har det ju inte riktigt blivit; trädet är fortfarande bara en tvärhand högt. Förra sommaren var jag lite korkad och planterade rosenflockel till höger om trädet, och den där flockeln är över två meter hög i år och skymmer mitt stackars träd. Eller är det faktiskt så att flockeln har skyddat trädet hela sommaren och bör få ta åt sig äran för att det blir så fina frukter i år? Vad vet jag.


Jag har inte skördat frukterna än, så jag ska nog inte ropa hej, men nog tänker jag äta dem med andakt. Och gnola på den där persikolåten som var så poppis för ett par decennier sen. Kommer ni ihåg den? "I'm moving to the country, gonna eat a lot of peaches..." Klicka HÄR och tralla med, vet ja!

2 kommentarer:

  1. Ett persikoträd låter ju väääldigt exotiskt för mig. Hoppas att frukterna mognar och går att äta då, det måste väl kännas lyxigt att kunna plocka i sin egen trädgård!
    Nettan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, nog känns det lite lyxigt! Vilken växtzon bor du i? Det finns visst en sort som heter "Frost" som lär klara sig upp till zon 4 i skyddat läge. Kanske något för dig? :-)

      Radera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!