tisdag 9 augusti 2016

Tisdagsglimtar

Efter en regnig och mörk inomhusdag på jobbet känns det extra fint att komma hem lagom till att kvällssolen hittar fram. Jag strosar runt i köksträdgården en stund och pysslar så smått. Inga större projekt så här i augusti; jag tassar mest runt och bara njuter. Åkern av gullris nere i moraset bildar en knallgul kuliss i bakgrunden. Den är riktigt njutbar, den med!


En mysig hörna i köksträdgården ligger precis vid ingången till komposten (läs: skräphögen). Den lilla bänken jag loppade i början av sommaren passar så bra här, och havet av krasse frodas fint i slänten bakom. Inte för att jag sitter så ofta här, men det är ju fint att titta på, hihi!


Inne i tomathuset skördar vi nu tomater var och varannan dag. Egentligen borde jag odla i bra mycket större krukor, så kanske de hade levererat ännu mer. Men jag gillar ju mina terracottakrukor och tager mest vad jag haver.


På golvet i växthuset har jag både en vattenkanna och en stor glasdamejeanne med vatten, för luftfuktighetens skull. Växthuset är så litet, så det fungerar bra. Ser ni mig där i glaset?


Tagetesen blommar fortfarande, men börjar bli lite skräpig, trots idogt plockande. Snart pryds bordet av prydnadspumpor, ljung och krysantemum, men inte riktigt än.


Jag har uppenbarligen inga mellanlägen när det gäller trädgårdsarbetet; antingen gör jag hur mycket som helst, eller så gör jag nästan ingenting. Jag är ganska bra på både och, måste jag säga. Var sak har sin tid helt enkelt, och augusti är tid för vila på Solhäll.

2 kommentarer:

  1. Trädgården ska ge både arbete och ro, man måste sitta ner och beskåda allt vackert emellanåt.
    Arkivskåpet är ju en klenod, lagom i allt till lösa papper och annat smått - och kanske till fröpåsar.
    Ha det fint!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  2. Låter bra....annars har det inte varit mycket till sol precis...mysiga bilder :)

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!