lördag 27 augusti 2016

Grejat i trädgården

Lördagen har bjudit på alldeles lagom ljuvligt sommarväder, så jag har grejat lite i trädgården mest hela dagen. Att fixa någon form av "golv" till den ena rosportalen har stått på agendan bra länge, och idag blev det äntligen av. Man tager vad man haver helt enkelt, vilket i mitt fall betyder betongplattor, naturgrus och sten på ett rejält lager markduk. Portalen leder rakt ut i moraset (= ingenmansland), som ni ser på bilden. Jag klipper gångar i kirskålen med gräsklipparen, i väntan på bättre tider.


Badkrukan Siv hade nästan blivit överväxt i den rabatten hon satt i tidigare, så jag flyttade hit henne och fortsatte att lägga lite sten runtomkring när jag ändå höll på. Siv är min allra käraste trädgårdskompis! Den grusade ytan fortsätter bort förbi brunnen, där jag har min däckstol. 


Bakom Siv, brevid rosen Rosenholm på vänster sida av portalen, håller en rejäl rugge med kärleksört på att slå ut. Den är nästan som allra vackrast nu! Till vänster utanför bild växer en massa självplanterade jordgubbsplantor som är en kvarlevnad från trädgårdens forna dagar och som aldrig bär frukt. Jag är sugen på att snygga till längs hela kanten här, men de där revorna är hopplösa att bli av med och det är allmänt svårt att gräva i marken här, eftersom den mest består av utfyllnadsmassor.


Till höger om portalen samsas en Penny Lane-ros och en vidjehortensia om utrymmet. Så fina ihop! 


För övrigt tror jag att jag har fått pippi på hortensia i sommar. Jag vill ha FLER! Gärna en sådan där rosa Invincibelle som Victoria Skoglund visade på morgon-TV häromhelgen. Får nog ta och sätta upp en sådan på min mentala önskelista, tror jag bestämt. Kanske hittar jag en på trädgårdsdagen på Bäckaskog redan imorgon. 

2 kommentarer:

  1. Rosenportalen är så stilig! Och inte gör det något att den leder ut i igenmansland, det blir bara vackert. Jag funderar på några portaler i min alldeles för stora trädgård som måste avgränsas på något sätt. Måste säga att jag är avis på Siv, gillar lite humor i trädgården och lite bus.
    Kram Eva

    SvaraRadera
  2. Snyggt! Visst är det härligt med material som bara ligger hemma och väntar på nya projekt. Och det bara är att hämta och börja när lusten faller in:) Vi har fler pallkragar med olika saker i som bara ligger och väntar ....
    Fantastisk bukett!!
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!