måndag 23 maj 2016

Gräva om och gräva nytt

Igår eftermiddag fick jag ett ryck och skar av en rejäl bit gräsmattekant längs min relativt nygrävda rabatt framför kastanjestaketet. Trots att jag har vattnat duktigt, så har spansknävorna jag planterade för ett par veckor sedan inte riktigt tagit sig. Jag misstänkte att gräset "snodde" det mesta av vattnet, och när jag grävde upp en planta så visade det sig mycket riktigt att den var alldeles torr kring rötterna. Bäst att gräva bort mer gräs, med andra ord. Sen planterade jag om alla plantor, vattnade rejält i groparna och fjäskade lite extra med ny jord och kogödsel. Hoppas de tar sig.


När jag ändå stod där med jord upp till hårfästet (förstår inte riktigt hur jag lyckas med det, men så blir det varje gång jag gräver) passade jag på att gräva en rabatt även till vänster om ingången. Där planterade jag några rosor och en näva som jag hade satt i en av pallkragarna över vintern.



Sist men inte minst körde jag ner några skottkärror sten, som jag lade som kant mot gräset. Jag valde stenar som var platta på ovansidan, så att det ska gå lättare att köra gräsklipparen längs kanten. Nu ser det nästan fånigt prydligt ut, men det där brukar ge sig när gräset växer tillbaka mot stenarna.



Det återstår att se om (när) jag hittar på något med själva ingången. Den där lilla gräsplätten som är kvar gör ju ingen människa lycklig. Det kanske får bli en liten stensättning här, eller åtminstone en extra gångplatta. Och kanske det vore trevligt att göra någon slags portal som ramar in hela ingången. Ska man våga sig på att snickra ihop något på egen hand? Det där tål ju att tänkas på...


Nog känner jag mig lite stel i ryggen idag; det där med ergonomi är inte min starka sida... Men det är ju så roligt att gräva! 

7 kommentarer:

  1. Oj, så många odlingar du har och prydligt och fint är det!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  2. Hvor ser det skønt ud. Det må havde været et stort arbejde. Det giver et flot rum til køkkenhaven med det smukke hegn. Fliserne ligger perfekt! Hav en fantastisk dag.

    SvaraRadera
  3. Portal! Ja så klart att det ska vara, du hittar nog på något läckert, skruva ihop lite roliga loppisfynd kanske? =) Något enkelt blir nog bäst, det finns ju långa stolpar av den typen du har, två V av såna på vardera sida och snöra ihop med en överliggare? Eller den här:http://www.1001gardens.org/2015/03/birdhouse-garden-arbor/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du, den där portalen var ju helt ljuvlig! :-D
      En sån skulle man ha!

      Radera
  4. Äntligen kan jag titta in här igen, efter att datorn blivit återuppväckt!
    Åh, så fint du gör och så du jobbar!
    Vilken mönsterträdgård!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  5. Du är väldans flitig i trädgården och fint är det. Hoppas nävorna tar sig nu då!
    Ja jag tror också att det skulle bli jättefint med en portal som ingång vid pallkragarna och växthuset. Har också varit ute och grävt och flyttat lite perenner och imorgon blir det besök på handelsträdgården och inköp av lite mer perenner att fylla ut tomrum. :)Skulle förresten vilja ha något nytt vid våran portal...rosorna som växte där blev det inte mycket med....
    Hoppas du får en fin vecka!/ Nettan

    SvaraRadera
  6. Oj vad fint med alla pallkragar och grus runtomkring. Så som man skulle vilja ha det men inte får till själv...
    Håller tummarna för dina nyplanteringar och det därmed jord upp i hårfästet känner jag igen...

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!