söndag 27 mars 2016

Äntligen penséer

Jag är lite sent på det i vår, men idag var det äntligen dags för årets första omgång penséer. Jag handlade dem redan igår, men planterade dem först idag. Några storblommiga hamnade på planteringsbordet i mina fint mönstrade terracottakrukor (Indiska förra sommaren). 


Penséerna fick sällskap av en klöverplanta, som jag delade på i två delar. De rostiga äggen får fylla ut i krukorna tills växterna har buskat till sig lite mer. Jag älskar klöver! I sommar ska jag ha MASSOR av dem i olika färger i mina krukor.


När det gäller penséer gillar jag de småblommiga allra bäst. Jag fyllde en hel plåtlåda och ställde ner i den gamla skottkärran, som står på framsidan. Jag hade det förra året också, och de blommade så fint ända till efter midsommar.


Jag blandade ljust rosalila med vitlila plantor. Än så länge ser det lite fjuttigt ut, men de fyller snart ut lådan och växer upp på höjden också. Det blev plats över i skottkärran, så längst bak ställde jag ner två krukor med murgröna för att fylla ut lite grann. 


Vid köksingången planterade jag några överblivna penséer (tre olika sorter) med ännu en klöverplanta i min gamla trebenta gjutjärnskittel. Nu är det verkligen vår lite överallt!


För övrigt så blåser det ganska rejält här i nordöstra Skåne idag. Även om luften börjar bli mildare, så är det inte jätteskönt att vara utomhus. Nu har jag iallafall fått frisk luft i ett par timmar, så jag kan återvända till bokläsning  i soffan med gott samvete. Det är ju en ledig dag imorgon också, så kanske kan det bli mer trädgårdsfix då.

4 kommentarer:

  1. Håller med dig - älskar också klöver. Härligt när man får tag på riktigt stora plantor som man kan dela.Så fint det blev hos dig i skottkärran. Är också ett fan av de småblommiga penséerna - de håller längre.
    Ha en skön fortsättning på påsken !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  2. Så fint det blev med alla dina vårblommor! Härliga färgklickar.
    Ja idag fläktar det. JAg stod ut ett par timmar i trädgården på förmiddagen. Sen, på eftermiddagen, höll jag mig i växthuset där det var lä. Men bokläsning låter inte heller dumt. :-)
    Ha det fint!

    SvaraRadera
  3. Visst är det härligt med de första penséerna! Jag har också bara köpt små, gillar dem bäst!
    Kyligt här och lite blåsigt!
    Ha en fortsatt skön påsk!
    kram
    Lisa

    SvaraRadera
  4. Vad fint det blev i krukor o skottkärra! Älskar årets första penséer, både små o storblommiga! Ja dom brukar ju öka i omfång rätt snabbt. Här har oxå varit blåsigt idag men solen visade sig så jag var ute o premiär krattade lite på eftermiddagen eftersom det var en hel del nerblåsta kvistar o grenar. Vad snabbt snön smälter nu i det här vädret. Inte mycket kvar på framsidan nu. Vår härliga vår!!!/ Nettan

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!