lördag 27 februari 2016

Hemåt via Österlen

Vi körde hem över Österlen igår, och innan lunch hann vi med ett besök på Karossgården i Gladsax, där är det just nu är 50% rabatt på stora delar av det digra antik- och kuriosasortimentet. (Jag kom därifrån med en gardinknopp för 5 kronor, haha!) Sen tog vi oss en sväng på stan i Simrishamn, där vi hittade den här fantastiska husgaveln. Det gröna planket gör verkligen sitt till för att förstärka den färgsprakande upplevelsen. Undrar om det är en lycklig slump, eller om någon verkligen har tänkt till?


Trots att vi hade ätit dunderfrukost på hotellet på morgonen, så lyckades vi bli hungriga (hur i allsin dar gick det till?) och gjorde därför ett lunchstopp på Börje Olssons Skafferi. Ett höjdarställe, det där, med superfräsch medelhavsinspirerad buffé. Mitt positiva intryck förstärktes av att de hade ställt ut en massa tomburkar och satt upp en skylt om att man fick ta dem med sig hem gratis om man ville. Klart man ville! 


Det är väl inte så svårt att gissa att jag norpade den där gröna fina olivoljedunken, som stod under bordet. Den var riktigt trevlig och blir ju finfin att odla något kul i i växthuset i sommar. Jag har redan diskat ur den och tagit bort överdelen med en konservburksöppnare. 


Jag tog också med mig en jättestor glasburk, som hade innehållit x antal kilo av någon slags picklad grönsak. Efter att jag blött bort etiketterna och spraymålat locket matt svart, så blev det en finfin förvaring för alla "stulna" hotellförpackningar av schampoo och tvål. Det blev en burk blandade reseminnen!


Sen körde vi vidare mot Kivik, där tanten som har antikaffären Gamla Saker var snäll och öppnade sin butik bara för oss, trots att hon egentligen bara har öppet på helger så här års. Där hittade jag två fina kökshanddukar med rätt monogrambokstav och en vackert ljusgul hålslev i emalj.


Väl hemma igen konstaterade vi att vi åter har vatten i brunnen, så det var bara att sätta igång pumpen igen. Märkligt så handikappad man blir utan vatten i kranarna. Dricksvatten kan man ju alltid fixa, men det där med att spola i toaletten, skölja av kladdiga händer, diska... Skönt att det rinner igen! Fast klordoften blir vi inte av med än på några dagar. Man kan nästan tro att vi har öppnat simhall på Solhäll! Tänk om mitt hår blir grönt? Man kan ju alltid hoppas, hihi!

4 kommentarer:

  1. Åhh vilken resa - fick en väldig längtan till Österlen nu. Superlunch hos Börje Olsson och vilken fin olivburk du fick med dig hem - är grön av avund !!
    Och den där väggen i Simrishamn fotade jag också i somras - jättehäftig !
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig tur och vilken läcker husgavel! Verkligen uppseendeväckande och så snyggt med det gröna planket!

    Ljuvligt med vatten i kranarna, särskilt som man varit utan och fått uppleva motsatsen en tid.
    Ha en fortsatt skön lördag!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  3. Det var ju en lysande idé att låta kunderna ta tomburkarna - istället för att slänga dem i sopcontainern. Återbruk gillas!
    Skönt med rent vatten i brunnen!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  4. Jag håller med Eva ovan - så smart att låta kunderna ta burkarna med sig! Och du gjorde verkligen ett kap med den där gröna olivoljeburken. Jätteläcker!
    Det där stället verkar vara en trevlig plats, ska nog sikta på det till sommaren. TAck för tipset.

    Ha en fin söndag!

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!