söndag 16 augusti 2015

Ljuvlig hortensia

Idag lyckades jag med bedriften att komma ut från trädgårdscentret Solhaga utan en enda växt. Undrens tid är inte förbi! (Däremot investerade jag hela 45 kronor på bambupinnar, hihi!) Fast det där kompenserade jag när vi stannade vid vår lokala mataffär på vägen hem, för där sålde de stooora ljuvligt rosa hortensiaplantor. Vem kan motstå sånt?


Hortensia i kruka får nog nästan betraktas som en färskvara här hemma; jag är nämligen inte så jättebra på att hålla dem vid liv någon längre tid. Men jag njuter desto mer så länge det varar!


Jag hade lite rhododendronjord hemma, så jag planterade om blomman i det härligt grönglaserade kruset som jag hittade på loppis förra sommaren. Jag älskar verkligen färgkombinationen rosa och grönt, och just den här krukan tycker jag är extra läcker.


Två hortensiabuskar ute i trädgården står också snart i full blom. Jag får säkert anledning att återkomma med bilder på dem framöver.

4 kommentarer:

  1. Är helt enig, både vad gäller hortensior och den grönrosa färgkombon! Grattis i efterskott får jag också säga nu när jag har läst ikapp mig här :-)
    Kram
    Elin

    SvaraRadera
  2. Lovely lovely!!! Både hortensian och krukan. Jag har väldigt väldigt svårt att motstå hortensior, de liksom drar i mig och jag anser att man kan aldrig få för många heller. Det är det där med vattningen, de torkar ju ut så lätt och då är det ju smart om man satt om dem i större kruka. Har förresten en vit som jag på riktigt inte vattnat på hur länge som helst, det måste vara veckor??? den står i skuggigt läge men jag börjar ändå undra om den inte är gjord i plast.

    SvaraRadera
  3. Jättefint.Jag tycker också om Hortensia...mina har jag efter att de blommat ut planterat dem där ute o opp kommer de men inte ännu har de blommat.men min syren hortensia blommar snart. Fin kruka!! Och cykeln den va ju för tjusig..o vilken vinst att vinna den !

    SvaraRadera
  4. Så läckert! Gillar färgerna. Hade en småblommig kökstapet på 1980-talet i dessa gröna och rosa toner. Trivdes i det köket.
    Sjutton vet hur man håller hortensior fräscha utan vissna blad och för tidig död. Hur lyckas de sälja dem precis när de är som fräschast... Så fort de kommer hem till mig börjar vantrivseln. Det känns som jag mördar dem.
    Hoppas din fina planta står sig länge.
    Kram Anette

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!