söndag 31 maj 2015

Lite av varje

Den här söndagen har innehållit lite av varje. På förmiddagen, medan det fortfarande var uppehåll, var jag i trädgården en stund. Jag klippte bort några självsådda lönnar ur syrénhäcken och passade på att plantera ut mina försådda krassefrön i en zinkbalja i köksträdgården. Det är den rosa varianten, och det ska bli så spännande att se hur den blir.


Kring lunch drog maken och jag till grannbyn i söder, där det var stor loppis på idrottsplatsen. Det regnade rejält på vägen dit, men klarnade upp lagom till vi klev ur bilen. Jag satsade på blomkrukshopping och känner mig extra nöjd med den här terracottakrukan, som är modell jättestor och rymmer ett mindre träd.


Sen regnade det ett par timmar på eftermiddagen, och jag satt mest inne och längtade ut. Strax efter tre klarnade det upp igen, och då hoppade jag i trädgårdsbrallor och gummistövlar och hängde i trädgården i ytterligare tre timmar. Bland annat totade jag ihop en liten stenrundel runt vårt lilla körsbärsträd på framsidan. De yttersta stenarna i ringen är nergrävda i samma nivå som gräsmattan, för att underlätta gräsklippningen. Något stenmjöl hade jag inte, så vi får väl se hur det blir mellan stenarna framöver. 


Mitt egenliga projekt var ju att gräva ner mina inköp från Malmö Garden Show; mörk kärleksört och mörk stäppsalvia. Men jag fick plötsligt en helt ny idé i huvudet, som inbegriper ett större grävprojekt än vad jag egentligen hade tänkt. Det får jag nog grunna på ett tag till, så än så länge står plantorna kvar vid källardörren.


Imorgon är det måndag igen. Och första juni. Tre veckor kvar till semester. Då kan jag gräva i trädgården i FEM veckor om jag vill. Och det vill jag!

3 kommentarer:

  1. Vilka härliga projekt och den stora krukan är ju guld att ha! Jättebra val!
    Alltid lite vackert med steppsalvia!
    Så fint kring trädet med stenarna!

    Ja, lite irriterande när det regnar hela tiden och man inte kan vara ute i MAJ! Här vräkte regnet ner hela dagen igår, men idag har vi haft mest sol, men oj, så blåsigt! Gräset är klippt - skönt!
    Nu hoppas vi på att juni blir behagligare!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  2. Men så fint! Jag gick ut för att kolla till landet lite o upptäckte vilken invasion av mördarsniglar som kommit 😖🙈🐌 är de hos er också?

    SvaraRadera
  3. Ser spännande ut med mörk stäppsalvia. Undrar hur mörka spirorna blir?
    Ha det så gott
    Anette

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!