onsdag 29 april 2015

Fritillaria meleagris

En av mina absoluta vårfavoriter är definitivt kungsängsliljan, eller Fritillaria meleagris som den heter på Carl von Linné-språk. Kanske beror det på att jag ursprungligen faktiskt är uppsalaflicka (det är ju som bekant Upplands landskapsblomma), men förmodligen mer på att den är så vansinnigt vacker. 


I höstas pillade jag ner ett helt gäng nya lökar under päronträdet, och nu blommar det för fullt. Rutmönstret på kronbladen är onekligen fascinerande. Till skillnad från många andra lökväxter lär kungsängsliljan dessutom vara rådjurssäker, fast det är å andra sidan ändå oftast inget större problem här hemma.


Valborgshelgen lär bli ganska kall, enligt väderleksrapporten. Jag ser ändå fram emot en långledig helg, och hoppas på tid för lite trädgårdsarbete i dagarna som kommer. Städning i köksträdgården och kogödsling i pallkragarna står på att-göra-listan. Och sen är det nog faktiskt mer än dags att klippa gräset för första gången också.

3 kommentarer:

  1. Jag hoppas också på uppehåll och solglimtar i helgen. Man vill ju passa på att vara ute när man är ledig.
    Underbara liljor! Såna vill jag också ha.
    Ha en fin valborg!

    SvaraRadera
  2. Åh, så vackert med alla kungsängsliljor! Jag köpte en liten kruka med sådana tidigare i våras. Nu blev jag påmind om att lökarna nog bör ner i jorden snarast möjligt.

    Trevlig Valborg!
    Elisabet

    SvaraRadera
  3. De är verkligen vackra och speciella de där Kungsängsliljorna! Är du dessutom uppsala-flicka så betyder de säkert lite extra för dej!
    Jag har själv flera i min torpträdgård och gläds varje år åt dem!

    Ja, det lär bli trädgårdsarbete här också, bara vädret tillåter!
    Ha en fin och härlig Valborg!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!