söndag 11 januari 2015

'Purple Emperor'

Var och varannan trädgårdsintresserad bloggerska verkar tillbringa januari månad med näsan begravd i årets frökatalog från Impecta. Vad jag önskar att jag vore en sån som gör det, men det där med försådder har aldrig riktigt fungerat för mig. Orsaken till det tror jag är en kombination av brist på utrymme och brist på tålamod. (Ni ser, det är därför jag måste skaffa mig ett växthus, så att jag också får vara en del av Impecta-gänget. Först då är man trädgårdsnörd PÅ RIKTIGT!)

Efter att ha läst senaste numret av Allt om trädgård blev jag iallafall sugen på en ny slingerkrasse från ovan nämnda företag; 'Purple Emperor' (Tropaeolum majus). Den lär vara mycket blomvillig och ha en antikrosa nyans som bleknar efter hand, och den går att direktså på friland framåt maj-juni. Rosa krasse! Det MÅSTE man ju ha i köksträdgården!


Jag svängde inom Blomsterlandet i samband med storhandlingen idag, och plockade upp en påse innan de säljer slut. EN påse... Det kanske var snålt, men den kostade nästan 40 spänn och jag vill nog bra gärna testa den först och se om den blir lika snygg som jag tror att den blir. Sen kan jag ju alltid ta egna fröer till nästa år igen och bli så där härligt självförsörjande på rosablommande krasse. (Ta egna fröer, - då räknas man väl iallafall trädgårdsnörd på riktigt?) 

8 kommentarer:

  1. Haha, ja du är nog en trädgårdsnörd på riktigt. ;-) Jag har inte heller tid, ork eller plats (trots stort växthus, hmmm) att driva upp fröer i någon större mängd. Det brukar bara bli tomatplantor. Allt annat direktsås i trädgårdslandet. För övrigt gillar jag perenner som sköter sig själva i stor utsträckning. :-)

    Vinterhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  2. Klart du ska ha ett västhus så du blir en riktig trädgårdsnörd Haha!

    Fin slingerkrasse!

    Kram

    SvaraRadera
  3. Åååå rosa! Jag vill också ha! 💕

    SvaraRadera
  4. Hahaha, misstänker att jag är en av de där Impectanördarna som du nämner....:-) Har också sneglat på denna söta rosa krasse, kanske får bli en påse till vad det lider... Den ska ju direktsås vilket passar för mig som inte har någonstans att ha sådderna just nu.
    Kram
    Elin

    SvaraRadera
  5. Du är inte ensam om att känna så. Jag har inte öppnat Impectas frökatalog än och i år har jag bestämt att förenkla och prioritera mer än någonsin. Vi får väl se hur jag kan hålla på det i mars-april. Men den rosa slingerkrassen noterade jag också i AoT.

    Luna

    SvaraRadera
  6. Jag har också sett den krassen, ser riktigt fin ut! Någon impectanörd är jag dock inte, det är olika från år till år om jag sår något.

    Jenny

    SvaraRadera
  7. Oj...jag har precis fattat att det är vinter! Framförhållning är min absolut sämsta gren. Och jag är SÅ imponerad över alla som planerar våren i januari. Men så brukar resultatet synas i dessa trädgårdar. Själv krattar jag höstlöv i maj :-/

    SvaraRadera
  8. Jag sår frön de flesta år, men jag lyckas inte alltid så bra. Jag är mer av en Wannabee - trädgårdsperson. Men jag gillar blommor så jag gör alltid nya försök. I slutänden brukar dock kirskålen vinna ändå. Men, men nytt år, nytt försök.

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!