söndag 30 november 2014

När första ljuset brinner

Så brinner det första ljuset i advent 2014. Årets "stake" består av samma gröna plåtkrukor som förra året, men den här gången har jag piffat till dem lite grann med naturfärgade spetsar. Ljusen är en smalare variant av blockljus än förra året, och både de och den emaljerade svarta siffran kommer från Fröjd i Osby. Grön mossa från gårdagens runda till skogen och ett rött litet "äpple" från Blommor och Blad här hemma i byn.


Jag har varit en runda i Hässleholm under dagen, för att införskaffa lite grönt från Blomsterlandet. (Tack för pratstunden, Marie!) Jag köpte en vit amaryllis, vit cyklamen, en bunt kryptomeria (ni vet sånt där grönt ris som ser ut som någon slags korsning av lummer och cypress) och två nya murgrönor på båge, men julstjärnor får faktiskt vänta ett tag till. Jag håller mig till grönt i advent!

Vi satte upp ljusnätet i snöbollsbusken igår, men lagom till den kom på plats så slutade halva nätet att fungera. Är inte det typiskt, så säg? Jag stannade på ICA Maxi på vägen hem i eftermiddag för att investera i en ny, men när jag kom hem så insåg jag att jag köpt någon slags påbyggnadsvariant av ett annat märke än den vi redan hade. Är inte det ännu mer typiskt, så säg? Nu har vi fortfarande en halvt lysande buske, men det får vara så tills jag hinner åka och byta mitt felköp. Jag tycker det är rätt fint ändå. Som tur väl är fungerar den delen av nätet som vetter mot huset, hihi!

6 kommentarer:

  1. Det är så kul att se adventspynt eftersom det inte firas advent här i Wales! Fast jag har adventsstakar, fast så är jag ju en tokig svenska också!

    SvaraRadera
  2. Det är verkligen jul när busken lyser om än halv ✨ jag har inte fått upp någon utomhusbelysning alls än, skandal!

    SvaraRadera
  3. Halvlysande buske, jo men det kanske går bra ändå, ha ha. Jättefin adventsstake!

    /Jenny

    SvaraRadera
  4. Det är en hel vetenskap med olika lampor, jag vet, jag involverade halva personalstyrkan på Plantagen förra året när jag skulle få till en verandabelysning av två olika modeller!

    SvaraRadera
  5. Tack själv, alltid lika trevligt att träffa dig! :)
    Kram Marie L

    SvaraRadera
  6. Fint ljus! Här är det också gärna samma eller nästan samma.
    Hoppas det ordnar sig med nätet så hela lyser till andra advent.

    Kram

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!