söndag 7 september 2014

Ny port till ingenmansland

Jag somnade om imorse och vaknade inte igen förrän 10.22. Värsta tonårsfasonerna! Extra fascinerande med tanke på att jag tillbringade stora delar av lördagkvällen slumrandes i soffan. Att man kan bli så trött av att göra ingenting! Sent omsider pallrade jag mig iallafall upp och ut i det härliga söndagsvädret.

Mellan stenpartiet vid pumpen (till vänster utanför bild) och snäckdammsrabatten (till höger utanför bild) har vi haft ett par orensade meter längs kanten mot gräsmattan, som jag har gått och sneglat på hela sommaren. Den stackars hortensian började nästan bli överväxt av diverse ogräs, och dessutom stod Rosenholm-rosen och ett gäng kärleksört fortfarande oplanterade i sina krukor. Som av en händelse hade vi också en omonterad rosbåge liggandes i en låda i ladan, och det passade ju bra nu när jag hade en klätterros att plantera. Grävdags, med andra ord.


När (om) vi så småningom tar tag i att röja upp i moraset, så är det här en ganska naturlig plats att ha en nedgång. Att göra grovarbetet och rensa området bakom hade kanske varit det logiska, men det där med att göra saker i rätt ordning är ingenting för mig. Varför göra det tråkiga när man kan gå direkt på det roliga? Just nu finns det dessutom inte någon plan för vad som ska hända där bakom, så det fanns verkligen ingen som helst anledning att göra det idag.

Det är ganska hög nivåskillnad mellan gräset och "djungeln", och området närmast gräsmattan består mest av sten och annat gammalt fyllnadsmaterial. Jag fick gräva bort en hel del bråte för att kunna fylla på med rosjord och plantera Rosenholm på den vänstra sidan. När jag ändå var i farten passade jag på att flytta hit Climbing Iceberg-rosen, som inhandlades i Linköping i början av sommaren. Nu hamnade den på den högra sidan, men den är fortfarande så liten att den nästan inte syns på bilden.


Jag passade på att flytta hit ytterligare en hortensia, som jag handlade på Bäckaskog förra sommaren och som inte riktigt kom till sin rätt där jag hade grävt ner den. Nu satsar jag på masseffekt, med två iögonfallande blommande buskar bredvid varandra. Det var kanske inte så smart med flytt mitt i blomningen, men det där med att vänta är inte heller någon av mina starkare egenskaper. Går det så går det!


Tre kärleksörtsplantor hamnade till vänster om Rosenholm, bakom stenkanten i hörnet där stenpartiet börjar. Det här är en växt som verkligen gör skäl för sitt namn, för jag fullkomligt älskar kärleksört och vill ha det mest överallt!


Och just som jag stod där med jord upp över öronen och betraktade mitt färdiga arbete, så började regnet att falla. Bra tajming, får man nog säga! Ikväll ska jag grunna lite på någon form av stensättning som golv i rosbågen och vad som ska hända där bakom. Nu har vi TVÅ portaler som inte leder någonstans mer än in i vildmarken, haha!

5 kommentarer:

  1. Portaler är fina, de ger en ny dimension åt trädgården ?
    Oj så du sov! Men det behövde du säkert!

    SvaraRadera
  2. Du får kolla in hos Millan, så får du se på kärleksört. Hon är tydligen inte lika förtjust i dem som du.

    Snyggt med portalen. Jag blir alltmer svag för rosenbågar. Ja, rosor i största allmänhet faktiskt.

    Kram!

    SvaraRadera
  3. Heja dig så fint det blir! Jag röstar på att vi drar in med trimmen och gör en gång runt där i moraset 👏👏💚 tills vi (läs du) vet vad som ska hända där 😆😘

    SvaraRadera
  4. Kärleksörten är tacksam men jag gillar mest de sorterna som är lite mer åt terracottahållet, inte så rosa.
    Bra jobbat med rensningen. Ser bra ut! :)

    Hoppas du inte sov lika länge idag ;)

    Kram

    SvaraRadera
  5. Rosenholm kommer att bli fantastiskt fin på rosenbågen!!! Jag har själv två stycken och hoppas på undervek har sett sådana fina bilder av den rosen på bloggarna.

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!