torsdag 21 augusti 2014

Badkarsblandare

Det är nu snart ett år sedan vårt badkar kom på plats i tvättstugan i källaren. (Mer om det kan ni läsa i det HÄR gamla inlägget.) Golvbrunn för avlopp fanns redan på plats, men eftersom det inte finns några vattenrör dragna ända fram till karet så har vi fortfarande inte någon riktig kran. När det är dags för söndagsbadet drar vi helt sonika fram trädgårdsslangen och kopplar den på varmvattenkranen vid tvättmaskinerna. Lite primitivt kanske, men det fungerar faktiskt!

Nu tänker vi oss att det nog ändå är dags att fixa till en riktig kran. Funderingarna går i riktning mot en klassisk retromodell med handdusch, och då finns det en del olika modeller att välja på. Som till exempel den här från Mora Classic


Eller den här från Tapwell:


Båda de föregående modellerna kostar ju en slant, men känns gedigna. Det finns dock till utseendet liknande varianter som är MYCKET billigare. Den här från Jula, till exempel:


Frågan är vad man ska välja. Billigt är ju alltid trevligt, men ibland tenderar man att få ångra att man är dumsnål. "Köp nu inget billigt skit, för de håller inte och är hopplösa att hitta reservdelar till," säger vår käre husrörmokare, och säkert har han en poäng i det. Vi får väl se vad det blir.

Jag är sugen på att skaffa en ny köksblandare också, när vi ändå är i farten. Vår nuvarande kran är det egentligen inget större fel på, men kranvredena är überfula i ful brun plast, och det känner man ju att man kan leva utan. Någon som vet om man kan byta bara själva kranarna? Jag ska nog kolla upp det med rörmokaren när jag ringer.

6 kommentarer:

  1. Kommer bli finfint! Läs recensioner, dyrt är heller inte alltid bra 😁

    SvaraRadera
  2. Just blandare har jag lärt mig att inte snåla på. Mycket värt om de håller i mååånga år :-)
    /Katarina

    SvaraRadera
  3. Så många fina kranar det finns! Inte trodde jag att Jula hade en sån fin, men det är klart - att vara dumsnål i detta läge kanske inte är så smart! Gör du som nån sa här - läs recensioner först!
    Byta kran i köket? Hm...nog bäst du frågar rörmokaren - man vill ju inte ha en vattenskada...!
    Lycka till!
    Lisa

    SvaraRadera
  4. Jag gillar det där med att Ni tar fram trädgårdsslangen när Ni ska bada...fast det var ju rackarn´s snygga kranar också.../Lilla gummann

    SvaraRadera
  5. jag hade nog valt en lite dyrare typ, då du skall ha den ett bra tag. Jag hade valt : Tapwell
    Den tycker jag var så jättesnygg..

    ha det gott

    SvaraRadera
  6. Jag gillar den stilen, snygga allihop! Välj med hjärtat istället för plånboken, är mitt tips. Hur ofta köper man en ny, liksom.

    Kram,
    Jenny

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!