tisdag 18 mars 2014

En trogen trädgårdsvän

Min allra bästa hjälpreda i trädgårdsarbetet är något så simpelt som en grön plastbalja. Tubtrug heter den på produktspråk, men i verkligheten är det onekligen inte något annat än just en plastbalja. (Ibland finns det liknande varianter till en billig peng på affärer som t.ex. Netto.) Som en trogen liten tax står den tjänstvilligt vid min sida i trädgården, i både ur och skur. En trogen trädgårdsvän, helt enkelt.


Jag använder den till hur mycket som helst. Att kasta ogräs i, att flytta uppgrävda eller oplanterade växter, att transportera gödsel och jord, att fylla med höstlöv som ska till komposten, you name it. Allt blir liksom så lagom tungt att bära i den . Den är också alldeles utmärkt att fylla med vatten och "doppa" hela krukor i, eller att låta plantor stå och dra vatten inför plantering. 


I år har den inte fått vara ute och vädra sig särskilt mycket än, men snart blir det minsann gräva av och då börjar en tuff tid för den lille rackaren. Jag älskar min gröna, trogna, fina vän! 

8 kommentarer:

  1. Visst är det härligt när man hittar sin trädgårdsvän? Själv kommer jag att sörja djupt den dagen min nätta planteringsspade lämnar mig. :-)
    Ha en fin kväll

    SvaraRadera
  2. Såna saker är bra.
    Som funkar till mycket.
    Härligt att snart få släpa fram sakerna och börja gräva.

    Tack för din omtanke!
    Är övertygad om att det kommer att bli bättre efter operation.
    Har äntligen fått tag på en läkare som vet vad han håller på med. Det tog tid kan man säga=))

    Kram till dig!

    SvaraRadera
  3. Jag gillar verkligen min också. Men den är inte grön, utan gul. Har länge haft planer på att köpa minst en till. Kanske i en annan storlek. Så användbar!

    Ha en fin kväll.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Jessica, grannen18 mars 2014 kl. 18:29

    Bästabästabästa! Jag älskar mina, vill ha flera!

    SvaraRadera
  5. Ja de är bra de där, och klart du ska ha en grön :)

    SvaraRadera
  6. En sån har jag sneglat på flera gånger...men i år får det minsann bli en sån! Du har sålt in den bra! :)
    Kram Jennica

    SvaraRadera
  7. håller helt med, den där grön eller rosa hinken som jag oxå har är den bästa vännen i trädgråden..

    men långt kvar för mig tills jag kan börja....

    SvaraRadera
  8. Vilken bra idé !!!
    Varför har jag släpat runt på svarta tråkiga hinkar i alla år när man kan ha en sån färgsprakande glad vän att dela trädgårdslivet med ?
    Tror det blir en lila eller rosa hos mig i vår/sommar !
    Ha det så gott !
    Kram/ Isa

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!