söndag 16 februari 2014

Yin och yang

Tänk så rätt de gamla kineserna hade i sin lära om yin och yang. Det manliga varma och det kvinnliga kalla. För precis så är det här hemma på Solhäll. Min man är alltid varm och jag är alltid kall. Han skruvar ner temperaturen och jag skruvar upp den. Jag eldar i spisen och han stönar över värmeslag efter två vedträn. Han går alltid barfota och jag går i fårskinnstofflor. Jag sover i flanellpyamas 12 månader om året och han sover i... Ja, ni förstår. 


Maken när en romantisk dröm om en kall stuga i skogen, där det blåser rakt igenom timmerväggarna och man får gå i raggsockar och ligga och ruva under varma filtar. För mig är den drömmen ofta redan verklighet. (Ja, utom det där med skogen då.) 

"Tänk vad mysigt att sätta upp en stång ovanför elementet, där man kan värma sina sockar," säger maken, helt inne i sin dröm, och vips så sitter det en liten stång i hallen på framsidan. Vi hänger upp våra sockar, fast mina blir inte hängandes så länge. Hans sockar däremot blir hängandes kvar, som vore de en inredningsdetalj. Det där med yin och yang, som sagt...

11 kommentarer:

  1. Skrattar gott ;)!
    Det är ju lite samma här. Jag fryser och maken är varm av sig. När jag köper kläder tänker jag "kommer denna vara varm nog? är den för tunn? är ärmarna för korta?". Maken känner på tröjor och koftor och säger "nej, den är för varm". Så olika vi människor kan vara.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Så smart att värma vantarna över ett element. Attans att jag inte har ett element i min farstu! Hemma hos oss är det tvärt om med värmen. Jag skulle kunna sova med öppet fönster mitt i vintern eftersom jag ständigt tycker att det är alldeles för varmt. Liza

    SvaraRadera
  3. Ja tänk så olika det kan vara. Vi har helt olika täcken vi. Mannen har värmeklass tre och jag har fem och på det också en filt...

    SvaraRadera
  4. Ha,ha. Lite så här också. Han skruvar ner och jag opp. Tur att vintern är så mild. Jag har kalla fötter men varma händer och min man tvärtom varma fötter och iskalla händer. Kan trösta mig med att varma händer står för ett varmt hjärta som en läkare sa en gång.
    Ha en varm och fin vecka!
    Luna

    SvaraRadera
  5. Visst är det väl härligt att vi är lite olika, det tillför spänning i livet:)
    Men med stigande ålder har jag och maken blivit mer och mer lika, numera har vi båda frusna fötter och ett varmt hjärta...så det kan gå!/ Kram Titti

    SvaraRadera
  6. Ha ha.
    Här är det tvärt om. Jag skruvar ner värmen (framförallt i sovrummet) och maken skruvar upp.
    Ha det bra!
    Ulrika

    SvaraRadera
  7. Ja ibland kan det bli lite jobbigt att vara olika. Jag fryser om fötterna men kan samtidigt bli överhettad i hela övriga kroppen.

    Praktiskt med en stång ovanför elementet. Vi har också möjlighet att torka, fast framför istället.

    Ha det fint

    SvaraRadera
  8. Efter som jag bor ensam styr jag mina element själv, och de är nästan alltid av:) Väldigt varm av mig, sitter just nu barfota och i t-shirt och med balkongdörren öppen:))
    Kram Åsa

    SvaraRadera
  9. ja sådan är jag också, fryser jämt...
    Ha en fin eftermiddag och kväll.
    Kram
    hanna

    SvaraRadera
  10. Sitter här under filten med tjocktröjan på, M ligger bredvid i T-shirt...

    SvaraRadera
  11. Tycker det är häftigt att det händer så där vips bara hos er. Den där "hustomten" som vipsar till det skulle jag mer än gärna låna för ett tag!

    Hos oss är det tvärtom. Jag öppnar och sambon stänger. Jag svettas, han fryser. Fast mina svettningar beror nog på klimakteriet är jag rädd. Haha!

    Önskar er en timjandoftande vecka ;)

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!