lördag 28 september 2013

Nä, jag menar äppelmos

På Solhäll har vi haft följande arbetsfördelning idag: Frun klipper gräs (förhoppningsvis sista gången i år) och målar hyllplan, medan mannen plockar äpplen och gör världens godaste äppelmos. Nu har vi prydlig trädgård och full frys!


När jag var liten hade jag en LP-skiva med en Gösta Knutsson-karaktär som hette Pigge Lunk. Där utspelade sig en tramsig liten konversation, som jag alltid får på hjärnan i äppelmos-sammanhang. När jag var liten tyckte jag det var det roligaste skämtet jag hade hört, och i vår familj har vi använt den där slutrepliken titt som tätt i närmare 40 år:

Pigge Lunk: "Jag tycker om bullar med kamel"
Kungen: "Du menar väl kanel?"
Pigge Lunk: "Nä, jag menar äppelmos."

4 kommentarer:

  1. Den här 'sambon' har också klippt gräs idag (och grävt ner perenner).Frosten är kommen.
    Tänk jag fick äpplen av grannen, kanske det blir äpplepaj med kamel i...hi hii!!! kram *piah*

    SvaraRadera
  2. Här kör vi tvärtom! Fast jag har också målat idag.. Tack igen för fina skåpet!
    När jag sa till pojkarna att vi fått skåpet från de bästa grannarna sa de -va snällt av Olof och Anna-Karin! Ingen fråga om vilka de bästa är inte :)

    SvaraRadera
  3. Ja, ibland dyker det upp fragment från förr!
    Vilket härlig äppelmos!

    Kram
    Lisa

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!