söndag 23 juni 2013

Louise Odier

I mitten av husets södra kortsida växer bourbonrosen Louise Odier. Jag planterade tre små buskar hösten 2011, i hopp om att de skulle kamouflera källarfönstren och den trista husgrunden lite grann. I år gör de det, kan jag lova. Louise växer och blommar som en galning!


Louise Odier räknas som både buskros och klätterros, och remonterar hela sommaren med starkt rosa blommor som doftar gudomligt. Allra vackrast är hon, som idag, efter ett ljummet sommarregn.


Hon är härdig ända upp till zon 5, men är ganska känslig för ohyra. Man får vara framme med såpvattenflaskan ganska ofta, men det är det värt!

10 kommentarer:

  1. Åh, vilken vacker ros! Tack för tipset! Den borde jag också kunna ha här!

    Lisa

    SvaraRadera
  2. Jessica, grannen23 juni 2013 kl. 18:10

    Ja den är verkligen sagolik! Blommornas år i år <3

    SvaraRadera
  3. Så vacker! Nästan som små marsipanrosor.
    Ulrika

    SvaraRadera
  4. den måste jag köpa, tack för tipset !! bor i V-bu utanför Umeå, kanske kan det funka..

    du har en underbar stil och blogg, så du vet..

    //
    Elisabeth i v-BY

    SvaraRadera
  5. Bra tips på ros. själv lyckas jag inte vidare värst med rosor....har väl för kalkrikt....kanske ska prova denna.....

    SvaraRadera
  6. åh vilka rosor, underbara.
    Kram
    HAnna

    SvaraRadera
  7. Åhh det är en så vacker ros! Jag har valt bort den eftersom den är så mottaglig för svartfläckssjuka men din ser ju jättefin ut! Kanske får tänka om:)

    kram louise

    SvaraRadera
  8. Älskade henne som hon stog där hög och vackert rosa mot avenbokshäcken. Men när svartfläckssjukeangreppen blev värre och värre och jag läste att det är en tråkig benägenhet hon har... ..då tog jag spaden.... Jättetråkigt!

    SvaraRadera
  9. Tack snälla för din fina komplimang om bilderna :) Drömmen är att bo i ett liknande litet hus inom ett år, vi har redan börjat kika lite runtomkring Stockholm :)

    SvaraRadera
  10. Åh, det nästan värker lite i hjärtat av hur fint man kan ha det när man bor så här :) Rosorna är fantastiska!

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!