fredag 28 juni 2013

Besök i rabatten

Rabatten runt snäckdammen börjar växa till sig mer och mer. Fortfarande fyller jag på med nya plantor här då och då, som förra veckans inhandlade vita salvia, jungfrunäva och stjärnflocka. Sedan tidigare finns här hostor, fräken, iris, myskmadra, olika gräs och andra nävor. 

I en halvcirkel i bakgrunden (framför den hotande kirskåldjungeln...) kommer allt ramas in så småningom, när björkpirean och två små dvärgsyrénbuskar växer till sig. Mitt i rabatten står också en solitär rosenspirea som utfyllnad. Jag tycker att spirean är en underskattad buske, som gör sig riktigt bra som rabattväxt. Allra längst bak (högra halvan av bilden) växer ett snår av näst intill muterad forsythia och snöbollsbuske, som står på tur att beskäras i höst.


Till höger om snäckdammen finns den lilla plattlagda ingången till grusbersån, där den gröna bänken står. På andra sidan gången står min pappas fina rostorn, där vita klätterrosen Schneewaltzer faktiskt har återvänt till livet efter vinterns totala nedfrysning. Återstår att se om det blir några blommor på den i år. 


Ytterligare till höger avslutas rabatten med vita pioner och en Drottningen av Danmark-ros, innan häcken in mot grannen i söder tar vid. Här sitter också de fina ruggugglorna på armeringspinne, som jag köpte på Hantverksmässan i Båstad förra sommaren. 


I hela den här delen av trädgården försöker jag hålla rabatterna sammanhängande i rosa, vitt och vinrött, med lite silvriga inlag. Jag gillar när allt växer ihop och den bara jorden försvinner, lite engelskt så där. Fast billigt blir det ju inte, så det får bli lite nytt varje år. Det där med att fröså sommarblommor som utfyllnad i rabatterna är jag tyvärr dålig på, men jag kanske får ta mig i kragen och lära mig det till nästa säsong.

7 kommentarer:

  1. Din trädgård börjar verkligen arta sej och den lilla dammen med sjöjungfrun är ett underbart blickfång bland allt det andra.

    Ja, det blir dyrt att köpa en massa växter. Själv har jag bytt till mej och fått nästan allt jag har.
    Torpgrannen och jag brukar byta en hel del.

    Ha en härlig fredag!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  2. Åh det är sååå fint och ditt rostorn är ursnyggt. Gillar det rödmålade till det rosa, vita och silvriga.

    Kram,
    Maria

    SvaraRadera
  3. Det är så roligt att få se bilder från andras trädgårdar för man får så mycket tips och ideér.
    Kram
    Hanna

    SvaraRadera
  4. Vi gillar! Rosa, vitt, grönt o en gnutta rött, mums!

    SvaraRadera
  5. Jessica, grannen28 juni 2013 kl. 12:38

    Jag väljer tydligen att vara anonym, hahaha

    SvaraRadera
  6. Snyggt, snyggt och åter snyggt!
    När får man komma ;)?

    Kramar

    SvaraRadera
  7. Du förgyller min bloggläsar tid. Jag har precis hittat till dig och njuter fulla muggar av alla fina bilder och "matnyttig" trädgårdsinformation. Jag är nybörjare av trädgårdspyssel men har en tomt på ca 3000 kvm - som jag drömmer om att kunna fylla med olika rum. Men jag blev kär i din badkrukan Siw och vattenspegelkvinnan. VAR KAN JAG KÖPA DESSA? Hoppas att du har tid att ge mig tips om detta. Jag kommer att följa dina trädgårdsfotsteg. Kram Marie

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!