söndag 23 december 2012

Jul i vårt hus

Efter att ha tillbringat dagen med svärmor och Amerika-svägerskan i Malmö, så blev det äntligen dags att få granen på plats på Solhäll igår kväll. Det startade ett smärre trauma kan jag säga, eftersom vi inte kunde hitta julgransfoten. I alla år har den funnits tillsammans med julsakerna i tryggt förvar på vinden, men så icke i år. Med ficklampa sökte vi igenom varenda låda och varenda vrå på vår (numera) stökiga vind, utan resultat. 

"Vi får leta imorgon när det är ljust", sa sambon, men ni vet hur det är när man vill göra saker på en gång. Sålunda drog jag på mig stövlarna och tog ficklampan med mig ut till ladan. Och där, utan alltför mycket krångel, hittade jag den faktiskt liggandes på en hylla! Hur den har hamnat där förstår vi fortfarande inte riktigt, men tanken var säkert god när vi tänkte den i januari. Om vi tänkte alls...


Så nu är den på plats, vår lilla rödgran. Doftar gott gör den, och tindrar fint i rött och vitt gör den med. Som vanligt pyntar jag gran under devisen more is more! Jag menar, varför ändra på ett vinnande koncept?

Vår stackars gamla julbock i halm hittade vi på vinden redan till första advent, mer eller mindre uppäten av möss. Efter en kort shoppingrunda på stan i Malmö igår kom sambon tillbaka till parkeringshuset med en nymodighet: En juluggla! Nog passar hon fint som snus under granen? Och nu får mössen se upp...

19 kommentarer:

  1. SÅ mysigt det ser ut med gran, klappar och uggla.
    Hoppas ni får en skön jul.

    God Jul!

    SvaraRadera
  2. Vilken tur att ni hittade julgransfoten! Så tokigt det kan bli ibland!
    Granen är jättefin och ugglan passar ju perfekt!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  3. Sjukt avis på ugglan...

    SvaraRadera
  4. Det ser verkligen julfint ut där hos er. Gillar er juluggla skarpt! Jag vill önska er en god julhelg med många skumtomtar.

    Julkramar

    SvaraRadera
  5. Underbar juluggla! :) En riktigt fin jul önskar jag dig! Kram Hanna

    SvaraRadera
  6. Ugglan är så fin och får mig genast att associera till Uggla i Puh...härlig gran och allt det andra också.
    God Jul önskar
    evalott

    SvaraRadera
  7. Åh, vilken söt juluggla! God jul till dig! /Therése

    SvaraRadera
  8. härligt med juluggla, ser så mysigt ut, jag håller precis på att invänta gubbem han är på vinden ,,efter julgransfot,,skönt att höra att inte bara vi lägger saker precis där dom ska vara alltid,,, ha En riktigt God Jul och Gott nytt år kram!

    SvaraRadera
  9. Så fin gran ni har och visst ska det synas att det är jul i granen:)!
    Ha en riktigt God jul, kram Marie-Louise

    SvaraRadera
  10. Vilken fin gran
    Och jag gillar verkligen julugglan
    ha en riktigt skön jul
    Kram Ewa

    SvaraRadera
  11. God Jul fina Anna-Karin!

    Kram Malin

    SvaraRadera
  12. Det passar utmärkt med en juluggla!!! God Jul<3 Kram Maria

    SvaraRadera
  13. En riktigt GOD JUL önskar jag dig!
    Kram,
    Regina

    SvaraRadera
  14. Ser ut att bi en mysig jul på Solhäll!

    Kram & god jul!
    /Pernilla

    SvaraRadera
  15. Åh så fint ni fått! Och julugglan tycker jag passar ypperligt! Han ser ut som om han äger granen.. hihi... Jättefint!

    Ha en jättehärlig julafton och så hörs och ses vi snart igen!

    Kramar Linnea
    GOD JUL!

    SvaraRadera
  16. GOD JUL till er.. va fin gran..och uggla, lite annorlunda än halmbock.., men fint!Så kan det gå med möss..de åt opp syrrans jultomte med renskinsrock..,det va ju synd på en så fin tomte.

    SvaraRadera
  17. Vilken fin gran! Julefrid i huset!

    Tack för din hälsning, det ska bli skoj att fira med lilla Tovisen i år, även om hon är lite för liten för att slita upp sina paket än ;)

    Ha en riktigt skön och god julafton!!

    KRAM

    SvaraRadera
  18. En God Jul-kramiz o ha det bra:-)

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!