tisdag 6 september 2011

Lykkefund

Jag har alltid velat ha en honungsros, och när jag hittade en jättefin Lykkefund med 20% rabatt på plantskolan i lördags, så kunde jag inte låta bli att köpa den. Egentligen vill jag helst satsa på rosor som remonterar, men den här kunde jag bara inte motstå! 

Så här kommer den förhoppningsvis se ut när den blommar nästa sommar:

http://www.rosenfreundehannover.de/lieblingsrose2009.html

Efter mycket om och men så planterade jag den längst ut till höger på framsidan av huset. Gräddvita blommor mot vit husvägg kanske inte är den helt ultimata kombinationen, men de är ju faktiskt gula i mitten och bladverket är både mörkgrönt och kraftigt, så varför inte? 


Svar på mina frågor lär jag få nästa sommar. Det är väl inte värre än att man kan flytta den om det känns galet.

9 kommentarer:

  1. Å, vilken vacker ros!!
    Underbart att plantera och vänta på resultatet!

    Hoppas du får en skön kväll!

    Kram Annica - Vårt lilla bo

    SvaraRadera
  2. Jag köpte också en Lykkefund i somras. Min har inte blommat nu i sommar. Vi kan ju jämföra blomning nästa sommar.

    Kram!

    SvaraRadera
  3. Den kommer säkert bli jättefin där!
    Verkligt vacker vit nyans på rosen också!

    Ha en fortsatt fin vecka, kram Marie-Louise

    SvaraRadera
  4. Min granne har en sådan, den är så fin!

    kram

    SvaraRadera
  5. Just den rosen tänkte jag köpa i söndags, men det blev bara några revsugor för mig.

    Jag hade Lykkefund i mitt förra hus. Den var (är förhoppningsvis det fortfarande) underbar. Blommor i mängder och en otrolig växtkraft!

    Håller tummarna för att den ska trivas hos dig också!

    Tamara

    SvaraRadera
  6. Grattis till rosen! Jag ÄLSKAR min fantastiska Lykkefund som jag har vid ett äppleträd. Den har ett 15-tal år på nacken nu och blommar tokmycket och är jättestor! Satsa på stabila vajrar/spaljékonstruktion så den kan svinga sig uppåt - bara ett litet tips.

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  7. Vad mycket blommor du har, som blommar! Vår trädgård är alldeles grön, trist!! Tips på höstblommor?

    Kram på dig!

    SvaraRadera
  8. Grattis!! Tror inte du kommer att bli besviken...min är inte sådär jättemånga år men växer så det knakar, och doftar ljuvligt, särskilt på kvällarna.
    Kram

    SvaraRadera
  9. Ditt fina hus kommer snart att vara inbäddat i en sky av underbara rosor! Det kommer att bli så fint, så fint!
    Agneta kram

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!