måndag 13 juni 2011

Första skörden

Igår kväll avnjöts så äntligen den första egenodlade salladen! Det blev plocksallad och spenat, i kombination med fetaost och köpta tomater. Storstadsflickan i mig tycker att det är ett smärre mirakel att bara kunna tassa ner till köksträdgården och plocka det man ska ha direkt i durkslaget. Så ljuvligt!


Snart är det även lök, rädisor och mangold på gång. Och jag håller tummarna för att jordgubbarna mognar till midsommar. Morötterna verkar ta lite längre tid på sig...

12 kommentarer:

  1. Ju längre bort från landet och jorden man är sprungen, desto större mirakel tycker man att varje frö som gror är! Jag upplever detta dagligen och får nypa mig i armen när jag blickar över gården!

    SvaraRadera
  2. Vilken fantastisk känsla det är att bara gå ut i trädgården och plocka allehanda grönsaker. Bara njut!

    SvaraRadera
  3. ...och vilken härlig bild!!

    SvaraRadera
  4. Så härligt det måste vara att bo på Solhäll nu dessa dagar!! (ja, alla dagar förstås, men liiite extra när man kan plocka in sin egen sallad i denna gröna oas) Vad mycket ni har hunnit måla och fixa sedan jag kikade in senast! Fiint!!

    KRAM

    SvaraRadera
  5. Så fint det växer! Visst är det gott med egen sallad och annat från trädgårdslandet.
    Morötter tar lite mer tid på sig, så är det här också.

    Kram!

    SvaraRadera
  6. Vad mysigt det är med egenodlat:)
    Jag ångrar att jag inte sådde lök istället nu när jag ser dina fina. Purjolöken och morötterna dröjer ju som sagt.

    Kram Helena

    SvaraRadera
  7. Samma här, morötterna tycks dröja. Men sallad och rädisor växer för fullt.
    Kram Lotta

    SvaraRadera
  8. Höjden av lycka att kunna skörda det man själv sått. Grattis!

    SvaraRadera
  9. Ja tack, skulle gärna vilja äta hemodlad sallad och annat. Det är det godaste som finns, nästa år minsann ska jag också försöka odla något!

    kram på dig!

    SvaraRadera
  10. Åh så smaskigt! Och det smakar ju helt annorlunda från det man sått och skördat själv än det som man köper i affärerna.. Jag hoppas att min ensamma tomatplanta åtminstone ger någon tomat i sommar!

    SvaraRadera
  11. Vilka härliga bilder du visar även rosorna i nästa inlägget. Det är så kul med första skördet tycker jag, jag känner mig stolt och lite bondaktig ;)
    Ha en fin onsdag!
    Ute

    SvaraRadera
  12. Ser ljuvligt ut!!

    Kram Kia

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!