onsdag 27 april 2011

Tulpaner, tulpaner

Eftersom jag är en av naturen ganska bekväm människa så håller jag inte på att gräva upp mina tulpanlökar varje säsong. Därför var det in i det sista lite osäkert om det skulle bli några tulpaner i år överhuvudtaget, men si det blev det och nu har de börjat slå ut.


Kunskapen om vad det var för sorter jag planterade förrförra hösten hjälper mig inte så mycket; de nya små liven verkar vara hybrider av lite av varje. Vackra att titta på är de iallafall, och fler sorter är på gång inom kort.

13 kommentarer:

  1. Vad härligt med blommande överraskningar! Eftersom vi inte har några rabatter i vår trädgård blir det inga blommor att njuta av här. Men kanske det kan bli något till nästa år.

    SvaraRadera
  2. Ska man gräva upp tulpanlökar varje år?! (här avslöjar jag hur lite jag vet om odlingar..) Min erfarenhet är att tuplaner fortsätter att dyka upp varenda år, särskilt de som har fel färg...

    SvaraRadera
  3. Tulpaner är så fina. jag gräver inte heller upp! lat som man är.. missade tom Dahlia knölarna.. så nu har jag köpt nya! må så gott i vårsolen..kramiz Jessica

    SvaraRadera
  4. Ja inte gräver jag upp några tulpaner inte och visst går de ut sig efter ett tag men många kommer också år efter år bara genom att gödsla :).

    Supersnyggt fågelbad!

    Kram Marie-Louise

    SvaraRadera
  5. Va?!?!?!? Ska man gräva UPP Tulpanlökar!!!????!!! I know nothing, märker jag...kanske därför jag knappt har några Tulpander?!

    Mvh
    Frida

    SvaraRadera
  6. Nä, det har jag verkligen inga...Tulpander alltså... ;D

    SvaraRadera
  7. Gräva upp tulpanlökarna, ska man göra det varje år. Det hade jag ingen aning om. Vad man lär sig genom bloggvärlden :-)

    SvaraRadera
  8. Jag grävde inte upp mina...På våren var allt slut, uppätit, finito & kaputt!

    SvaraRadera
  9. Det visste jag, därför har jag inga tulipaner längre..Fint fågelbad, urläckert!

    Kram

    SvaraRadera
  10. Oj, hade inte en aning om det! Men du - isåfall är jag också lat, för jag skulle aldrig komma på tanken att gräva upp varje tulpanlök :-). Men jag måste säga att dom flesta av min tulpaner kommer faktiskt upp år från år.

    Kram /Åsa

    SvaraRadera
  11. Jag bor också här nere i söder och gräver aldrig upp mina tulpaner. Det bästa, har jag märkt, är att de bara blir fler och fler! En påse med 10 tulpaner som blommade för första gången för två år sedan har nu blivit 30 st! Härligt!
    HA en skön dag!
    Ullis

    SvaraRadera
  12. Gräva upp tulpanlökarna varje år, har jag aldrig hört talas om! Inte behöver du väl det?!!!

    De lär ju föröka sej dessutom! Så härligt allt börjar blomma nu!
    Ha ännu en härlig dag!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  13. Hm nej, här är en till som aldrig gräver upp dem.. men har man tur så kommer de igen ändå :)

    Fint med tulpaner i rabatten.
    Kram Johanna

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!