onsdag 6 april 2011

Pallkragar, penséer och pippibo

Idag har jag investerat i 6 stycken pallkragar, som jag hittade via en annons på Blocket. Priset för dem var 60 kronor styck, vilket jag tycker känns mer än överkomligt med tanke på vad nya odlingslådor kostar på plantskolorna. Det visade sig att företaget som sålde dem låg 250 m från mitt jobb; ibland är livet smidigt!

Än så länge får de stå i ladan, men nog grunnar jag så det knakar på var i trädgården de ska stå, hur jag ska arrangera dem och vad jag ska plantera i dem! Jag tänkte försöka sätta lite färg på utsidorna först, - någon som har tips på färg som håller för väder och vind och som inte är giftig?

Under min måndagstur till Älmhult besökte jag en inrednings/blomsteraffär mitt i stan, som jag gillar att strosa runt i i väntan på bussen hem. Jag köpte ännu fler penséer och världens sötaste lilla fågelbo med tillhörande små ägg. Väl hemma på Solhäll har både blommor och bo fått "landa" i en gammal tunna som jag redan hade. Nu står hela härligheten vid knuten och välkomnar en när man kliver ur bilen.


Undrar om de små äggen får vara ifred för rovlystna fåglar? (Jag kanske får ligga redo med teleobjektivet, ifall kattugglan vaknar till liv och kommer på besök!)

P.S Angående gårdagens inlägg så är jag stolt över att kunna meddela att det finns ägg kvar i glasburken! Jag har sagt det förr, men undrens tid är visst inte förbi... D.S.

13 kommentarer:

  1. Vilket sött litet fågelbo! Verkligen mysigt!

    Ja, angående godisäggen så tycker jag absolut att du ska snaska i dig dom utan dåligt samvete. Det finns väl fler att inhandla om det skulle krympa i burken :-).

    Ha en fin kväll!
    Kram /Åsa

    SvaraRadera
  2. Jag blev faktiskt rätt avundsjuk nu - 6 pallkragar för 60 kr. Aja, du får fota dem ofta så jag får ta del av dem.

    SvaraRadera
  3. Små fågelbo ihop med penséer och ägg är fint till vår och påsk.

    Bra jobbat med godisäggen som finns kvar.

    Kram!

    SvaraRadera
  4. Vilket vrakpris, pallkragar kan ju vara jättedyra annars, kul :). Tror om du bara målar eller betsar på utsidan att det inte blir så farligt i lådan, dessvärre vet jag inte säkert vilken färg som garanterat inte tas upp. Funderar på samma då jag har några också.

    Ha en bra kväll, kram Marie-Louise

    SvaraRadera
  5. Söt fågelbo! Jag och blomnamn på svenska det blir med varje år ett namn till. Så det blir spännande att se vad pallkragar är för någonting.
    Ha en fin kväll! Ute

    SvaraRadera
  6. Det var det sötaste lilla fågelbo jag sett! Tänk om fåglarna kunde vara så estetiska att de placerade sina bon bredvid söta blommor... ;0) Vad mycket arbete det skulle bespara oss såhär i påsktider!

    Angående pallkragarna så har jag målat mina med falu rödfärg. Vet inte om det är något att rekommendera men jag resonerade som så att så länge de är målade på utsidan borde det inte vara så farligt... Annars tror jag nog att du kan måla med någon vanlig utomhusfärg. Det säljs knappt någon färg som inte är vattenbaserad längre och så länge färgen har torkat och du bara målar på utsidan ska det inte vara någon fara. Risken är väll att det flagnar av efter något år... Med falu rött är det ju bara att sopa av och sedan måla på igen. Enkelt och bra tycker jag som hatar att skrapa färg! :0)

    Lycka till!

    Kram/ Anna

    SvaraRadera
  7. ha, ha, ha! Men hur länge finns det några kvar, det är frågan...!! ;D

    Lycka till med rovfågelfotandet! ;D

    /Frida

    SvaraRadera
  8. Såg några liknande bon med söta ägg idag på min snabba runda. Jag fick med mig en minipåsklilja till altanen och några ljus. Jag har fått pyntmani till påsk särskilt på uteplatsen;)

    Kram Helena

    SvaraRadera
  9. Pallkragar är hur smart som helst. Vad roligt att ha sådant pyssel framför sig.

    Ha det gott

    SvaraRadera
  10. Jag har blå pallkragar målade med vanlig husfärg--- vet inte om den är giftig.Har inte målat invändigt!

    Du kokmmer säkert på massor med blommoroch grönsaker att så och plantera:)

    Kram på dig!

    SvaraRadera
  11. Hör av dig när du vill komma på "studiebesök" i köksträdgården!
    Inte mycket att se ännu, men du kan få lära av mina misstag :)

    Kram!

    SvaraRadera
  12. Fint fågelbo! Ja just det - bra att du påminde mig; pallkragar måste inhandlas..! :-)

    SvaraRadera
  13. Hej! Vilken fin blogg! Jag har målat mina med SVART Falu rödfärg, mycket läckert!

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!