tisdag 18 januari 2011

Pippifåglar

Småfåglarna har inte synts till mycket i vinter, trots att vi både har satt ut en havrekärve och hängt upp talgbollar. Kanske sitter de och kurar någonstans, i väntan på bättre tider. Jag har dock fixat till ett annat fågelinslag i trädgården: Pingviner i plåt!


Det är ganska många år sen jag fick syn på de små liven, i en numera nedlagd inredningsaffär i Trelleborg. De var ett sådant där typiskt impulsköp, där jag liksom inte riktigt hann med själv förrän jag satt på bussen hem med en stor påse vid fötterna och undrade: "Vad ska jag med dom här till?"

Fast jag tycker nog ändå att de är ganska oemotståndliga! I många år stod de på golvet i vardagsrummet i lägenheten i "Storstad", - inte helt lättplacerade, men definitivt ett kul inslag. När vi flyttade till Solhäll i somras hamnade de i källaren, men härom dagen släppte jag ut dem på "vädring" i snön. 


Där kan de få stå och hänga i en snödriva, tills det blir dags för dem att flytta till kallare breddgrader. (Eftersom pingviner inte kan flyga, så får jag väl fixa färdtjänst åt dem...)

10 kommentarer:

  1. Vad roligt inlägg!
    "Fixa färdtjänst till pingvinerna"!, haha
    De kan ju stå där tills det töar, så söta...

    Kram Helena

    SvaraRadera
  2. Ha, ha! Vilka läckra pingviner, ibland blir sådana där impulsinköp riktigt bra...

    Mvh
    Frida

    SvaraRadera
  3. Hahaha... färdtjänst, jag skrattar högt!!!
    Så söta de är!! Kan se dig på bussen med de två...:)

    Jag lägger dig på minnet om duken vill vidare om ett par år;)

    KRAM du roliga!

    SvaraRadera
  4. Vilket härligt inslag med pingvinerna!
    De syns ju verkligen i snön också!
    Ha en fin onsdag!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  5. Hehe, jag måste visa det här för en vän till mig.
    Hon älllllskar pingviner och samlar på dom i form av mjukisdjur.
    Rätt coolt faktiskt med pingviner.
    Kan man ha tomtar stå ute så kan man ha pingisar=))

    Må bäst du rara!

    SvaraRadera
  6. Kan se dig sitta där på bussen med din kasse och undra..ja sådana impulsköp har vi nog alla gjort. Men ofta är det nån baktanke med det för då åker grejerna fram, och kommer till användning. Kan ta flera år ibland innan man inser, ja men vad bra att jag hade just det...
    Ha en fin dag!
    Kram Pia

    SvaraRadera
  7. Hej, du piggar upp den mest trötta människa på Västkusten idag! Jag tycker Pingu med kompis är hur gulliga som helst, det är nog bara du som kan vara så här fantasirik i bloggvärlden tror jag.
    Färdtjänst, ja du har lyckats roa mig ordentligt nu..tack för det min fina vän.

    Kram Tina

    SvaraRadera
  8. Helt UNDERBARA! Klart de skall få sig en nypa luft i sitt rätta element.
    Kram Jessika

    SvaraRadera
  9. Vilka stolta herrar du har fotograferat idag, men är det inte snarare fjädertjänst du borde fixa till dem.

    Du får gärna skicka dem till mig, här är det nästan som på antarktis just nu. All snö som jag visade på bild har omvandlats till is.

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!