tisdag 14 december 2010

Värme

Kylan behåller sitt grepp över Skåne. Mitt i smällkalla vintern börjar det äntligen bli dags för oss att byta ut vår gamla oljepanna mot en värmepump (luft/vatten). För er som läst den här bloggen ett tag börjar det här bli rena följetongen...

Vi började planera för byte till pump redan under våren. "Dealen" med VVS-aren (tillika vår kära granne, som tur väl är) är att bytet ska ske när oljan är slut. Att tanken är tom gör nämligen nedmonteringen mindre kladdig, och dessutom har vi ju betalt dyra pengar för oljan. Att oljan skulle räcka så här länge var det ingen som trodde, men nu börjar det faktiskt sina i tanken.

Idag på morgonen fick vi hjälp med att kapa rören till oljetanken och tippa hela härligheten så att all kvarvarande olja kan rinna ner i hålet in till pannan. Jag tänkte att det skulle bli väldigt krångligt (vi pratar om en inmurad tank i storlek XXXL), men med två vana VVS-are utrustade med slägga, tigersåg och hävstång så var det fixat på 15 minuter.

Till jul har vi en värmepump. Om det blir så mycket mer ekonomiskt med dagens elpriser låter jag vara osagt, men man slipper iallafall konstant passning. Med en smålynnig oljepanna från 1964 hemma i huset sover man nämligen inte så gott om natten, speciellt inte nu på vintern...

Kan vi sedan få till den där murade öppna spisen inom en snar framtid, så kommer nog till och med en fryslort som Fröken Grön att känna sig nöjd!



10 kommentarer:

  1. Inget kul med oljetank, hoppas ni får det varmt o skönt i huset till jul iallafall. Kan bara försöka se vvs killarna in action, tänk 15 minuter, vips färdigt..

    Ha det bra idag, kram Tina

    SvaraRadera
  2. Våran oljetank kastade vi ut för några år sedan. Vi eldar med pellets och... ved ibland. Men vi ska skaffa en värmepump.:-) Kram Stina

    SvaraRadera
  3. Mycket värme ska det vara!
    Och tänk när du kan höra knastret från spisen, hur ljuvligt kommer inte det att bli?
    Sitta där i en mysig stol och bara njuta=))
    Då kommer i alla fall jag att bli lite avis för jag fryser konstant just nu.

    Hoppas att du får en bra fortsatt vecka/Hannis

    SvaraRadera
  4. Samma här, vår luft-luftpump har nyss gått igång. Ger en underbart skön värme, Ida, vår stora katt, njuter framför den :)

    Nu hoppas vi bara på en högvinst så vi kan köpa skorsten och öppne spis.. eller hade det kanske blivit ett uterum då? Eller en takkupa? Eller ett sånt där fint uthus som är ett växthus samtidigt..?

    KRAM

    SvaraRadera
  5. Nä hä du.., Fröken Grön!!!!
    Trodde du verkligen att du kunde vinna MITT vandringspris.., nejnejnejnej!!!!
    Nu när jag väl har vunnit tillbaks det så släpper jag det ALDRIG:)))

    Jag är som du, frösen till tusen.
    Och flytten till Dalsland gjorde ju inte att jag älskade kylan ännu mer, fast jag haft sex år på mig att vänja mig.

    Snart kommer du få riktigt gó värme i huset och kan börja sussa gott om nätterna igen.., härligt.
    Ha en fortsatt skön vecka.
    Kram
    Marianne

    SvaraRadera
  6. Med en sådan glasveranda skulle jag kunna tänka mig att ta en opålitlig oljepanna på köpet! Men jag förstår att det känns tryggare med lite mer värme under ordnade former.
    Här har vi myyyysiga -22 ute och alla yrar om vackra frostinklädda träd, och månen som glittrar i snön. Jag säger ge mig sommar nuuuuuuu!

    SvaraRadera
  7. Olja är ju inte kul. Vi lämnade den för några år sedan och har nu pellets och kamin istället. Mysigare!

    Lycka till! Kram!

    SvaraRadera
  8. Vi har bergvärme + att det står en tom oljetank som vi skall ta bort till våren förhoppningsvis. Stämmer så bra med pallen, lika som Åhlens hade till ett väldigt mycket bättre pris tyvärr. Linköping fick 3 pallar till Åhlens och min kompis knep 2 st så det blev inte mycket kvar till oss andra:). Den är lite gullig iaf, maken gillar den inte hihi. Stor kram Anne

    SvaraRadera
  9. Här i Gästrikland installerade vi en ny bergvärmepump förra veckan. Den förra var gammal och gav upp... nu måste vi bara komma underfund med hur den ska ställas in för att få en bra och jämn värme i hela huset.

    Jag förstår att ni längtar tills det nya värmesystemet är installerat och att nya spisen är på plats, mysigt och värmande....!!!

    SvaraRadera
  10. Ja, i svinkylan behövs säkra värmekällor! Detta med öppen spis låter också bra - för vad gör man när elen inte funkar - sånt händer ju ibland under extremvintern..!
    Det låter betryggande att slippa gammal oljepanna!
    Lycka till med nya värmeinstallationen!
    Lisa

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!