måndag 6 december 2010

Pepparkakor

Det är lite pinsamt att erkänna, men i vårt hus tycker vi att "köbepibbarkagor" är lika goda som hembakade pepparkakor. Till och med minst lika goda.

Genom åren har jag försökt mig på eget bak vid ett antal tillfällen, men det är mest pilligt och armar och ben går alltid av till höger och vänster. Värst var det nog det året när jag hittade elefantformar på Indiska. Jag såg framför mig vilket läckert exotiskt inslag elefanterna skulle utgöra när de var färdigdekorerade, men det blev ett snabellöst gäng med klumpfot som slutade på tallriken. Frustration är väl inte den sinnesstämningen man vill förknippa med adventstider, precis... 

Efter fadäsen med elefanterna tog det några år innan jag gav mig på pepparkaksbak igen, men i år har jag faktiskt svalt förtreten. Fast jag valde "the easy way out": Färdig pepparkaksdeg, färdig kristyr på tub och silverkulor från bakhyllan på Konsum. Jag orkade inte ens kavla ut degen, utan körde en variant jag sett i någon tidning nu till jul, där man bara rullar små kulor av degen och lägger på plåten.


De blir lite skorpaktiga i konsistensen och smakar riktig bra till kaffet. Dekorerade och klara ser de faktiskt ut som små tuttar, hihi! Får väl bli Fröken Gröns egen variant av Rosa Bandet!

6 kommentarer:

  1. Ha, ha juliga tuttar
    Superfina, måste pröva den varianten. Gjorde ju egna igår och gick lös med schabloner. Rulla dem var ju inte alls dumt. (Elefanter lät ju lite kul, men snabeln lite svår).
    Har lagt till dig på min blogglista, ok?

    Måndagskram Tina

    SvaraRadera
  2. Pepparkakstuttar till jul, det är grejer det! Du är för härlig! Hos oss regerar mor Annas, och inte skäms vi för det heller. Ingen vill ha mina hårda tjockpepparkakor!
    Eija

    SvaraRadera
  3. Heja pepparkakstuttar! De ser kanon ut :)

    SvaraRadera
  4. Va fina! Jag tycker också bäst om köpta pepparkakor.
    Kram Jessika

    SvaraRadera
  5. Ha ha vad gulliga jultuttar! Underbart humoristiskt inlägg, jag satt här och skrattade högt åt min inre bild av dina elefantpepparkakor!! :) Härligt!
    Kram Pia

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!